Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 153,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 20,00
Totale kostprijs: € 20,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Herreman Matthias, Lauwereins Els, Vandenbroele Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Inhoud
Welke modellen en theorieën verklaren de evolutie en het hedendaagse
uitzicht van het landschap hier en elders, met tegenwoordig een mengelmoes van landbouw, industrie,
toerisme en wonen? We verdiepen ons in dit olod 'Aardrijkskunde 3: Socio-economische geografie' in deze boeiende open vraag. Volgende sociaal-geografische thema's komen hierbij aan bod (steeds OLR3-E1 en OLR3-E2): landbouwgeografie, industriegeografie, toeristische geografie, stadsgeografie, bevolkingsgeografie en welvaartsgeografie.
Kers op de taart is een holistische synthese per regio, een totaalbeeld van het regionale landschap, via een werkstuk. In dit werkstuk visualiseert de student, met behulp van internationale literatuur (OLR3-V2) en door middel van een online leerpad, een regio vanuit het concept van regionale geografie, waarbij ook vooronderstellingen over het gebied aan bod komen (OLR3-V5).
Concrete doelstellingen over deze verschillende thema's en het werkstuk worden verduidelijkt in de syllabus.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Onderwijsorganisatie dagonderwijs
Zie onderwijsorganisatie (lijst).
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Onderwijsorganisatie afstandsonderwijs (AL)
De onderwijsorganisatie voor AL-studenten wijkt af van deze voor dagstudenten.
Het verwerken en inoefenen van de leerinhouden gebeurt voor AL-studenten voornamelijk via zelfstudie (106u). Hiervoor worden de lespresentaties en eventueel ook lesopnames uit het reguliere dagonderwijs ter beschikking gesteld via de digitale leeromgeving. Er zijn enkele contactmomenten voorzien (6u), waarop AL-studenten vragen en problemen omtrent de leerinhouden samen met de docent kunnen doornemen. Ook via digitale kanalen is bijkomende begeleiding mogelijk. Het werkstuk gebeurt voor AL-studenten ook in iets meer uren zelfstudie (38u).
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat dus uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De organisatie van de evaluatie is voor AL-studenten dezelfde als voor dagstudenten.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 75,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 75,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 25,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.