Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 60,00
Totale kostprijs: € 60,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Herreman Matthias, Vandenbroele Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Inhoud
Met de geograaf op stap! Een excursie is de aardrijkskundige werkvorm bij uitstek. Op het terrein komen alle landschapsvormende lagen samen en via allerhande terreintechnieken kan je de kenmerken van deze lagen en alle relaties ertussen ontdekken en onderzoeken. In dit olod 'Aardrijkskunde 4: Geografisch onderzoek' leer je aldus een geografische excursie voorbereiden, leiden en verwerken. We verwachten hierbij dat je correcte vakinhouden en vaktermen aanbrengt, een gepaste excursiedidactiek toepast en de nodige excursievaardigheden alsook geografische ICT-tools gebruikt (steeds OLR3-E1, OLR3-E2). Ook internationale bronnen raadplegen (OLR3-V2) en via waarnemingen en terreintechnieken vooronderstellingen over het excursiegebied en/of de probleemstelling verkennen (OLR3-V5), behoren tot de doelen van dit olod.
Concrete doelstellingen worden verduidelijkt in de syllabus.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Onderwijsorganisatie dagonderwijs
Zie onderwijsorganisatie (lijst).
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Onderwijsorganisatie afstandsonderwijs (AL)
De onderwijsorganisatie voor AL-studenten wijkt af van deze voor dagstudenten.
Het aandeel studiereizen is voor AL-studenten beperkt tot 20u. Het werkstuk gebeurt in iets meer uren zelfstudie (102u), en ook het hiervoor verwerken en inoefenen van de leerinhouden gebeurt voor AL-studenten voornamelijk via zelfstudie (22u). Hiervoor worden de lespresentaties en eventueel ook lesopnames uit het reguliere dagonderwijs ter beschikking gesteld via de digitale leeromgeving. Er zijn enkele contactmomenten voorzien (6u), waarop AL-studenten vragen en problemen omtrent de leerinhouden en het werkstuk samen met de docent kunnen doornemen. Ook via digitale kanalen is bijkomende begeleiding mogelijk.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat dus uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De organisatie van de evaluatie is voor AL-studenten dezelfde als voor dagstudenten.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de studiereizen gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces. Dit geldt ook voor enkele contactmomenten, aangezien enkele sessies (een deel van de) evaluatie bevatten. Raadpleeg de studiewijzer voor meer details hierover.