Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Didactiek en praktijk 124232/15168/2425/1/31
Studiegids

Didactiek en praktijk 1

24232/15168/2425/1/31
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 225,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 25,95
Totale kostprijs: € 25,95
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bollaert Tamara, Bolle Lien, Caveye Amélie, Cools Wouter, De Groote An, De Laet Marie, Huyghe Bart, Quateau Maaike, Steyaert Eva, Van Bogaert Lut, Van Daele Sofie, Van de Moortele Kaat, Vanderstraeten Wouter, Van Parijs Evy, Verdurmen Christel, Verlinde Wendy, Vyncke Sophie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0101OLR1-E1 De student formuleert lesdoelen correct op basis van een concrete beginsituatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0102OLR1-E2 De student heeft inzicht in de didactische basisprincipes.Leerdoel ElementairALG
OSO/0103OLR1-E3 De student zet de didactische basisprincipes in met het oog op het realiseren van een krachtige leeromgeving voor elke lerende.Leerdoel ElementairALG
OSO/0104OLR1-E4 De student kiest bewust leerinhouden die relevant zijn voor de beginsituatie en de doelen.Leerdoel ElementairALG
OSO/0105OLR1-E5 De student structureert leerinhouden en vertaalt deze in leeractiviteiten.Leerdoel ElementairALG
OSO/0106OLR1-E6 De student beschrijft de componenten uit het didactisch model en hun onderliggende invloed op elkaar.Leerdoel ElementairALG
OSO/0107OLR1-E7 De student heeft inzicht in groeperingsvormen en didactische werkvormen.Leerdoel ElementairALG
OSO/0110OLR1-E10 De student heeft inzicht in modellen en werkwijzen van binnenklasdifferentiatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0203OLR2-E3 De student heeft inzicht in verschillende werkvormen waarin samenwerking gestimuleerd wordt. Leerdoel ElementairALG
OSO/0209OLR2-E9 De student getuigt via voorbeeldgedrag van passende beroepsattitudes. Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0402OLR4-E2 De student geeft duidelijke instructies. Leerdoel ElementairALG
OSO/0403OLR4-E3 De student creëert een veilige leef-, werk- of leeromgeving voor alle lerenden. Leerdoel ElementairALG
OSO/0404OLR4-E4 De student voert administratieve taken uit en zet hiervoor doelgericht ICT-toepassingen in. Leerdoel ElementairALG
OSO/0502OLR5-E2 De student reflecteert systematisch en kritisch op de eigen onderwijspraktijk. Leerdoel ElementairALG
OSO/0605OLR6-E5 De student gaat discreet om met gegevens over de lerenden en over de context van de lerenden.Leerdoel ElementairALG
OSO/0706bOLR7-E7 De student treedt elk lid van een schoolteam als gesprekspartner respectvol tegemoet.Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Inhoud

In Didactiek en Praktijk 1 worden doorheen het hele eerste jaar lessen en ateliers @campus afgewisseld. Vanaf semester 2 doe je ook ervaringen op in een stageschool of buitenschoolse context voor BR
Tijdens de momenten op de campus bekijken we hoe lessen opgebouwd worden. Welke bouwstenen zijn belangrijk in een les? Welke doelen moeten worden bereikt? Hoe evalueer je dit? Ook handvaten en tips voor klasmanagement/ klashouden komen aan bod.

In het tweede semester ga je enkele dinsdagen op stage. Tijdens deze dagen probeer je geleidelijk aan zelf enkele zaken uit. Het uiteindelijke doel is dat je na een observatieweek op de stageschool, enkele volledige lessen zelf geeft na de paasvakantie. Voordien krijg je de kans om in een veilige omgeving op de campus al eens les te geven aan medestudenten (microteaching). 

Alle studenten lopen stage in een secundaire school. Voor studenten die LO en/of BR en/of PK in hun vakkencombinatie hebben is er onderstaande uitzondering:
- studenten die LO combineren met een ander onderwijsvak dan BR, lopen stage in een lagere en secundaire school.
- studenten die LO combineren met BR gaan naar de lagere school en naar een buitenschoolse context.
- studenten die PK combineren met een ander onderwijsvak, lopen stage in een lagere en secundaire school.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Wijze lessenAanbevolen€ 25,95
  • Auteur: T. Surma,Prof. Dr. P. Kirschner,Dr. G. Camp, K. Vanhoyweghen, Prof. Dr. D. Muijs Dr. D. Sluijsmans
  • Uitgever: Ten Brink Uitgevers
  • Editie: 2019
  • ISBN-nr: 978-90-778-6652-8
  • Medium: Papier
  • Pagina's: 170
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
  • Opmerking: Dit boek is gratis te downloaden via deze website: http://ou.nl/web/wijze-lessen. Je vindt daar ook bij elk hoofdstuk praktijkvoorbeelden, beeld- en videomateriaal. Deze extra materialen worden continu uitgebreid. Heb je liever een papieren versie? Dan kan je deze versie toevoegen aan je bestellijst van de Standaard boekhandel. LET WEL: dit is dan tegen betaling.
Cursusteksten
Didactiek en praktijk 1Verplicht
  • Auteur: docenten Didactiek en praktijk
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Digi-Taal: TaalatlasVerplicht
  • Auteur: docenten taal
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges92,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd60,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Werkplekleren
Op de campus8,00 uren
Op de werkplek23,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie40,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Voor studenten die na een intakegesprek met de trajectcoach AL dit olod volgen via begeleid afstandsleren, worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor dit olod zijn vragenmomenten ingepland (zie planning studiewijzer). Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.


Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00
tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De opleiding verwacht dat de studenten zich ten volle inzetten om alle praktijkactiviteiten binnen de gekozen onderwijsvakken te volbrengen. Concreet betekent dit dat de student :

  • de algemene praktijkinformatie op Dinar en de stagewebsite van de opleiding doorneemt;
  • de specifieke info van didiactiek en praktijk 1 op Canavs doorneemt;
  • zich via de digitale leeromgeving informeert over de afspraken, de contactmomenten en de nodige documenten;
  • aanwezig is op alle praktijkactiviteiten;
  • ingeval van afwezigheid, de verantwoordelijke docent zo snel mogelijk verwittigt en de regeling volgt rond afwezigheden;
  • na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief neemt om de betrokken praktijkverantwoordelijken (in de opleiding) te contacteren om afspraken te maken i.v.m. het inhalen van de gemiste praktijkactiviteiten.
  • stageopdrachten volledig en tijdig indient.
  • zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedraagt als een toekomstig leraar.

De consequenties van dit bovenstaande houden in:

  • De verschillende praktijkactiviteiten worden beschouwd als een evenwichtig, samenhangend en gradueel opgebouwd geheel.
  • De student neemt deel aan alle activiteiten binnen elk opleidingsonderdeel praktijk. Indien dit niet het geval is, wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd. De student moet alle stagedagen en -uren realiseren om in aanmerking te kunnen komen voor evaluatie. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid wordt een uitzondering gemaakt. In dat geval bekijkt het ankerfiguuur het afgelegde traject. Indien nodig stemt die af met de teamleider praktijk en het opleidingshoofd.
  • Er is geen tweede examenkans voorzien voor Didactiek en prakijk 1
  • Het cijfer voor Didactiek en praktijk 1 wordt gevormd via een afweging en toetsing van de diverse vooropgestelde doelstellingen en niet louter op basis van een mathematische verrekening van de diverse evaluatiemomenten. Tijdens het academiejaar krijgt de student feedback op de verschillende evaluatieonderdelen.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Het schriftelijk examen didactiek en praktijk 1 is een digitale vorm van evaluatie. Er wordt van de student verwacht dat hij/zij voorbereid kan starten. Een technische voorbereiding (bv technische testrun), uitgevoerd ten laatste 7 werkdagen voor de eerste digitale evaluatie van elke examenperiode, is een onderdeel en verplichting van de digitale evaluatie op eigen persoonlijke laptop. Wanneer deze voorbereidingen niet werden ondernomen, heeft de docent het recht de student uit te sluiten van deelname aan de voorziene evaluatieactiviteit tot het probleem is opgelost, al dan niet binnen de examentijd. Dit kan achteraf niet als reden gebruikt worden om een inhaalexamen aan te vragen. Overmacht of andere uitzonderlijke omstandigheden worden individueel bekeken met het opleidingshoofd.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak/opdracht in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.


Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de ateliers is noodzakelijk. Elke gemiste praktijksessie moet ingehaald worden via een vervangtaak uiterlijk tegen de daaropvolgende praktijksessie. Indien niet het geval, dan kan de student de toegang tot de daaropvolgende sessie ontzegd worden.

Actieve deelname aan de microteaching is noodzakelijk aangezien deze sessie (een deel van de) evaluatie bevat.

Alle stage-uren dienen gepresteerd te worden om te kunnen slagen voor het olod. Gemiste stage-uren dienen ingehaald te worden. Er moet een minimaal aantal stage-uren gepresteerd worden. De beslissingsbevoegdheid hiervoor ligt bij de teamleider praktijk en het opleidingshoofd.