Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 78,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Arts Nikolaas, Huyghe Bart, Oosterlinck Lieve, Ouahab Amal, Quateau Maaike, Steyaert Eva, Van de Moortele Kaat, Vanlanduyt Luk, Van Parijs Evy, Van Wambeke Hanna, Verlinde Wendy, Wilssens Marijke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0109 | OLR1-E9 De student heeft inzicht in de voornaamste leertheorieën en kenmerken van effectief leren. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0204 | OLR2-E4 De student heeft inzicht in sociale interactiepatronen in een groep jongeren.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0205 | OLR2-E5 De student heeft inzicht in factoren die het welbevinden en de motivatie van lerenden bepalen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
- Wat is (gemotiveerd) leren?
- Perspectieven op leren: behaviorisme, cognitivisme en sociaal-constructivisme.
- Effectief leren
- De geluksdriehoek gekoppeld aan sociale interactie, groepsontwikkeling, welbevinden en motivatie.
- Meervoudige identiteit en levensbeschouwing.
- Motivatie: zelfdeterminatietheorie, autonome en gecontroleerde motivatie.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in, maakt zelfstandig de oefeningen en de praktijkopdrachten m.b.t. de praktijkdagen ter voorbereiding van de ateliers. Wanneer de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Onderwijsorganisatie AL:
- Raadpleeg de studiewijzer met betrekking tot de organisatie van de contactmomenten.
- Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | De evaluatie bestaat uit open en gesloten vragen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | De evaluatie bestaat uit open en gesloten vragen. |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
De student moet alle stagedagen en -uren realiseren (behoudens wettige afwezigheid) om in aanmerking te kunnen komen voor evaluatie.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de praktijkdagen is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.