Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Professionalisering 124235/15168/2425/1/81
Studiegids

Professionalisering 1

24235/15168/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 161,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Arts Nikolaas, Badisco Vanessa, Bolle Lien, De Bolster Ilse, De Bruyker Melissa, Dejonghe Valentine, De Meyer Geert, De Muynck Sabine, De Smet Evelyne, Janssens Lotte, Kerkhof Judith, Knockaert Tine, Lanszweert Ilse, Oosterlinck Lieve, Ouahab Amal, Van Daele Sofie, Van de Moortele Kaat, Vandenbroele Lies, Van Hyfte Carine, Van Parijs Evy, Van Wambeke Hanna, Verdurmen Christel, Verlinde Wendy, Vervalle Eef
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0207OLR2-E7 De student kan zinvol reflecteren over de eigen standpunten en waardepatronen en toont begrip voor die van anderen. Leerdoel ElementairALG
OSO/0210OLR2-E10 De student heeft een open houding t.o.v. diversiteit. Leerdoel ElementairALG
OSO/0406OLR4-V2 De student stelt een haalbare planning op van zijn eigen taken en begrenst deze waar nodig in tijd, hoeveelheid … Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0408OLR4-V4 De student creëert en beheert één of meerdere digitale profielen en bewaakt hierbij zijn eigen integriteit. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0501OLR5-E1 De student toont een onderzoekende en zelfsturende grondhouding. Leerdoel ElementairALG
OSO/0503OLR5-E3 De student hanteert efficiënt verschillende soorten informatiebronnen van de mediatheek, bibliotheek, media, het internet … Leerdoel ElementairALG
OSO/0505OLR5-E5 De student verwerkt informatie met correcte bronvermelding. Leerdoel ElementairALG
OSO/0601OLR6-E1 De student kent de basisprincipes van verbindend en waarderend communiceren.Leerdoel ElementairALG
OSO/0603OLR6-E3 De student kan inhoud en formulering van boodschappen analyseren en houdt daarbij rekening met de gesprekssoort, het doel en de gesprekspartners.Leerdoel ElementairALG
OSO/0702OLR7-E2 De student levert een constructieve bijdrage aan vergaderingen en andere vormen van overleg om een team goed te laten functioneren.Leerdoel ElementairALG
OSO/0703OLR7-E3 De student overlegt binnen een team over een taakverdeling, neemt actief een groepsrol op en leeft de afspraken na.Leerdoel ElementairALG
OSO/0704OLR7-E4 De student geeft tijdens het samenwerken binnen een team nuttige en noodzakelijke informatie en kennis door.Leerdoel ElementairALG
OSO/0705OLR7-E5 De student hanteert relevante ICT-toepassingen die de samenwerking in team ondersteunen.Leerdoel ElementairALG
OSO/0706OLR7-E6 De student past bij interactie in digitale (samenwerkings)omgevingen de gepaste gedragsnormen toe.Leerdoel ElementairALG
OSO/0903OLR9-E3 De student brengt actuele thema’s in de maatschappij in verband met de taak van onderwijs. Leerdoel ElementairALG
OSO/0905OLR9-E5 De student zet informatie over actuele ontwikkelingen in het onderwijs in bij deelname aan onderwijskundige gesprekken tijdens de opleiding. Leerdoel ElementairALG
OSO/0906OLR9-V1 De student formuleert een persoonlijke, doordachte en met bronnen onderbouwde visie op onderwijskundige thema’s. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/1002OLR10-E2 De student is zich bewust van het eigen referentiekader en wereldbeeld en de invloed hiervan op het eigen handelen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1004OLR10-V1 De student verbreedt zijn blik ten aanzien van actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1005OLR10-V2 De student kan kritisch omgaan met informatie rond actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/1006OLR10-V3 De student is zich bewust op welke manier de eigen acties en die van anderen consequenties hebben op het ecologische en maatschappelijke systeem. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/1101OLR11-E1 De student kent begrippen, modellen en kaders voor het reflecteren op en benoemen van vaardigheden, talenten, overtuigingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1102OLR11-E2 De student deelt persoonlijke inzichten en illustreert deze a.d.h.v. voorbeelden uit het eigen leven of de eigen studie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1103OLR11-E3 De student verwoordt via reflectie en dialoog wat hij belangrijk vindt als leraar. Leerdoel ElementairALG
OSO/1104OLR11-E4 De student leert zichzelf kennen in termen van eigen talenten, waarden en overtuigingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1105OLR11-E5 De student benoemt de impact van het eigen handelen op anderen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1106OLR11-E6 De student (h)erkent zijn eigen grenzen en durft hulp te vragen en aanvaarden. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Inhoud

In Professionalisering 1 ligt de focus op het zich bewust worden van de persoonlijke en professionele identiteit, op het ontwikkelen van een onderzoekende houding en de agogische basisvaardigheden nodig om deze identiteit samen met anderen te verkennen. Correct (mondeling en schriftelijk) taalgebruik en ICT-vaardigheden worden geïntegreerd en functioneel toegepast.

De begeleider ondersteunt studenten bij het reflecteren over en sturen van de studieloopbaan (zit ik in de juiste opleiding, koos ik de juiste vakken?), persoonlijke en professionele identiteitsontwikkeling (wat voor leerkracht wil en moet ik worden en welke competenties heb ik daarvoor nodig?) en het levenslang leren (welke keuzes maak ik in mijn (studie)loopbaan?).

Naast de begeleider zijn ook docenten taal, ICT en Religie, Zingeving en Levensbeschouwing (RZL) betrokken bij dit olod. Het aandeel van RZL binnen dit opleidingsonderdeel bedraagt 1 studiepunt.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Digi-Taal: TaalatlasVerplicht
  • Auteur: docenten taal
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Professionalisering 1Verplicht
  • Auteur: docenten PROF
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
(Aanvullend) studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges62,00 uren
  • Duur: academiejaar
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd52,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie44,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Tijdens de contactmomenten gaan de studenten in kleine groepjes aan de slag, onder leiding van een vaste begeleider/coach. Er wordt een veilige thuishaven gecreëerd waar studenten samen en individueel kunnen groeien, met ondersteuning van hun begeleider.

Onderwijsorganisatie AL: Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on- en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk70,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie)30,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum. 

Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer. Aanwezigheid met actieve medewerking in de lessen is vereist om te kunnen slagen voor het onderdeel 'Observatie'. 

  • Quoteringsregels
    • De student moet voor beide onderdelen (Observatie en Werkstuk) slagen voordat hij kan slagen voor Professionalisering 1.
    • Indien de student slaagt voor beide onderdelen, vormt de eindscore voor het olod het gewogen gemiddelde van deze twee onderdelen.
    • Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het opleidingsonderdeel. 
  • Tweede examenkans:
    • Het onderdeel ‘observatie’ kan niet hernomen worden in de tweede examenkans omwille van de specifieke leerdoelen die binnen dit onderdeel worden geëvalueerd. Het onderdeel ‘werkstuk’ kan wel hernomen worden.
    • Voor het bepalen van de eindquotering van Professionalisering 1 in de tweede examenkans wordt de quotering van het onderdeel ‘observatie’ uit de eerste examenkans overgedragen naar de tweede examenkans.

Afwezigheid wettigen

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Elke afwezigheid moet gewettigd worden.