Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Educatieve bachelor (Ba) in het kleuteronderwijs
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 79,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: O'Neill Philip, Ouahab Amal, Van de Moortele Kaat, Van Wambeke Hanna, Verlinde Wendy, Vyncke Sophie, Vyt André
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0201 | OLR2-E1 De student heeft inzicht in hoe jongeren zich tijdens de adolescentie ontwikkelen in verschillende ontwikkelingsdomeinen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0206 | OLR2-E6 De student heeft inzicht in het zorgcontinuüm in functie van kwaliteitsvol onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0216 | OLR2-V6 De student informeert zich gericht over actuele thema’s m.b.t. opvoeding.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0902 | OLR9-E2 De student heeft inzicht in de maatschappelijke functie van het secundair onderwijs en de rol van de leerkracht hierin.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
1. Inzicht in de maatschappelijke functie van het secundair onderwijs en de rol van de leerkracht hierin (OLR9-E2)
- Biesta
- Formele en verborgen curriculum
2. Inzicht in hoe jongeren zich tijdens de adolescentie ontwikkelen in verschillende ontwikkelingsdomeinen (OLR2-E1, OLR2-V6, OLR9-E2)
- Omschrijven wat nature en nurture inhouden en bestuderen hoe ze elkaar beïnvloeden tijdens het ontwikkelen.
- Omschrijven hoe persoonlijkheid zich ontwikkelt, welke facetten (temperament, karakter, persoonlijkheid en identiteit) en welke dimensies er bestaan.
- Bespreken welke soorten hechting er bestaan, wat veilige hechting is en hoe dit evolueert.
- Ontwikkeling van moreel besef, moreel gedrag en theory of mind analyseren.
- Levensbeschouwelijke ontwikkeling: classificaties en resultaten uit onderzoek bv Fowler etc., PKG schaal en Smart / De Schepper bespreken.
- Omschrijven wat intelligentie is, hoe je het meet, in welke mate het al dan niet erfelijk is, of IQ-testen al dan niet nuttig zijn.
- Omschrijven hoe kinderen en jongeren zich op cognitief vlak ontwikkelen.
- Lichamelijke en seksuele ontwikkeling van jongeren omschrijven.
- Sociale ontwikkeling, vrienden, andere relaties en opvoedingsstijlen thuis en op school.
- Beschrijven wat executieve functies zijn, hoe ze zich ontwikkelen en in welke mate je ze in de klas kan aanscherpen.
3. Inzicht in het zorgcontinuüm in functie van kwaliteitsvol onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding (OLR2-E6, OLR2-V6, OLR9-E2)
- Decreet Leersteun, leersteunmodel en zorgcontinuüm (inleiding, geen toepassing)
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding (inleiding, geen toepassing)
- Sociaal-emotioneel welbevinden (faalangst, mentale/fysieke beperkingen - oorzaken buiten leren op welbevinden, gekoppeld aan nature – nurture, gelinkt aan de ontwikkelingsdomeinen) (link geluksdriehoek)
4. Inzicht in kernaspecten en actuele thema's mbt opvoeding (OLR2-V6)
Via actualiteit en recente wetenschappelijke inzichten wordt de inhoud gekoppeld.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatieorganisatie zal verlopen zoals op de ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Onderwijsorganisatie AL
- Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
- Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
See the study guide of this course unit for more details about the educational organisation.
Education and assessment will be organised as described on these ECTS sheets, except when measures must be taken as a result of a force majeure situation, and other education and assessment methods are used accordingly.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | reguliere studenten |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | Bridges - studenen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Schriftelijk examen met multiple choice vragen.
Wanneer er binnen het OPLEIDINGSONDERDEEL een digitale vorm van evaluatie plaatsvindt, wordt van de student verwacht dat hij/zij voorbereid kan starten. Een technische voorbereiding (bv technische testrun), uitgevoerd ten laatste 7 werkdagen voor de eerste digitale evaluatie van elke examenperiode, is een onderdeel en verplichting van de digitale evaluatie op eigen persoonlijke laptop. Wanneer deze voorbereidingen niet werden ondernomen, heeft de docent het recht de student uit te sluiten van deelname aan de voorziene evaluatieactiviteit tot het probleem is opgelost, al dan niet binnen de examentijd. Dit kan achteraf niet als reden gebruikt worden om een inhaalexamen aan te vragen. Overmacht of andere uitzonderlijke omstandigheden worden individueel bekeken met het opleidingshoofd.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
See the study guide of this course unit for more details about evaluation and other agreements.