Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 157,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Rijcken Liesbeth
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De economische kringloop (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR10-E1)
- Relaties tussen de economische actoren (consument, producent, overheid) voorstellen aan de hand van een economisch kringloopschema.
De consument in de maatschappij (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR10-E1)
- Het keuzeprobleem van consument verklaren vanuit een inzicht in behoeften, schaarste, welzijn en welvaart.
- Grafisch en rekenkundig het optimaal keuzegedrag van de consument analyseren (indifferentiecurven en budgetlijnen).
- Prijs- en inkomenselasticiteiten berekenen en interpreteren.
- Inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten. (OLR1-E8)
- De impact van het indexcijfer en inflatie op de consument verklaren.
- De totale kost van aankopen analyseren inclusief eenmalige kosten, terugkerende kosten en financieringskosten.
- Op zelfstandige basis concrete voorbeelden van kredietvormen bespreken, vergelijken, analyseren, leerlinggericht vertalen en de ethische dimensie eraan koppelen. De student kan de nodige berekeningen uitvoeren (mbh ICT) om de verbonden kosten en opbrengsten overzichtelijk weer te geven (OLR3-E4, OLR1-E8)
- Een schadegeval analyseren in functie van een schadeaangifte bij de verzekeringsmaatschappij. (OLR1-E8)
De onderneming in de maatschappij (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR10-E1)
- Verklaren hoe ondernemingen door inzet van productiefactoren toegevoegde waarde en welvaart creëren. (OLR10-E3)
- Grafisch en rekenkundig het optimaal keuzegedrag van de producent analyseren a.d.h.v. kosten, opbrengsten en hun verloop; de optimale productiegrootte; winst en winstmaximalisatie; break-even point. (OLR3-E4)
- Kredieten vanuit standpunt van een onderneming evalueren (OLR1-E8)
- De activiteiten in verschillende soorten ondernemingen en organisaties in de eigen leefomgeving toelichten.
- De impact verklaren van actuele ontwikkelingen op beslissingen van ondernemingen en organisaties.
- De impact van beslissingen van ondernemingen en organisaties op de omgeving toelichten.
De prijsvorming in een markt van volkomen concurrentie
- Grafisch en rekenkundig de werking van het marktmechanisme bij volkomen concurrentie analyseren vanuit een inzicht in factoren die vraag en aanbod beïnvloeden. (OLR3-E4)
- Grafisch en rekenkundig het effect van vraag – en aanbodschokken op het marktevenwicht bij volkomen concurrentie in relatie tot de prijselasticiteit van vraag en aanbod analyseren.
- Prijsvorming in andere marktvormen (monopolie, oligopolie, oligopolistische concurrentie) verklaren.
- De noodzaak van staatstussenkomst bij de prijsvorming in onvolmaakte marktomstandigheden verklaren en illustreren.
- Toelichten hoe de overheid via inkomsten en uitgaven impact heeft op de samenleving. (OLR10-E3)
Economie en ICT
- Economische cijfers efficiënt verwerken in een grafiek in Excel.
- Efficiënt gebruik van formules in Excel
Omschrijving Inhoud
1 Visie op mijn vak
1.1 Economie in het secundair onderwijs
1.2 De economische kringloop
2 De consument in de maatschappij
2.1 Het keuzeprobleem van de consument
2.2 De vraagcurve
2.3 De elasticiteit van de vraag
2.4 De inkomensbronnen van de consument
2.5 Het bestedingspatroon - budgettaire keuzes
2.6 Kredieten voor particulieren
2.7 Inflatie en indexcijfer
2.8 Verzekeringen
3 De onderneming in de maatschappij
3.1 Kredieten voor de onderneming
3.2 Actuele ontwikkelingen
3.3 Bepaling van de optimale productiegrootte
4 De prijsvorming in de productmarkt
4.1 Markt en marktvormen
4.2 De volkomen concurrentie
4.3 Onvolkomen concurrentie
4.4 Het prijsbeleid in België
5 Economie en ICT
Integratie van economie in Excel
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
In dit opleidingsonderdeel worden de ICT vaardigheden (verwerken van economische gegevens in Excel) geëvalueerd buiten de examenperiode. Een afwezigheid op het evaluatiemoment moet gewettigd worden.
Je moet aan alle onderdelen van de evaluatie deelnemen om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 90,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 10,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 90,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en de andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
De ICT vaardigheden, verwerken van economische gegevens in Excel, worden in de les geëvalueerd via observatie.
Afwezigheid in de les waarin deze evaluatie plaatsvindt, moet gewettigd worden.