Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 162,30 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Smet Sofie
Andere docenten: Lippens Jill
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
- Studie van de personeelskosten en de verwerking volgens het systeem van het dubbel boekhouden
- De verplichtingen van de werkgever bij het in dienst nemen van personeel toelichten
- De eindejaarsverrichtingen in de dubbele boekhouding analyseren en verwerken
- Jaarafsluiting, bestemming van het resultaat en opstellen van de jaarrekening volgens het systeem van de dubbele boekhouding
- Met behulp van ICT berekeningen uitvoeren en berekeningswijzen voorstellen onder de vorm van een grafiek en/of een tabel
- Analyse en interpretatie van de jaarrekening en conclusies trekken in het kader van bedrijfsbeleid
- Stakeholders van een onderneming opzoeken en kaderen in de maatschappelijke rol van de onderneming
- De wetgeving bij faillissement weergeven
- Een ondernemingsplan opmaken en analyseren
- Kritische vergelijking maken tussen verschillende ondernemingsvormen
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Onderwijsorganisatie AL: zelfstudie, aangevuld met 3 terugkommomenten en ondersteunend digitaal materiaal.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Boekhouden ANALYSE. Zowel voor DAGstudenten als AL-studenten. |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Boekhouden UITDIEPING. Zowel voor DAGstudenten als AL-studenten. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Boekhouden UITDIEPING. Zowel voor DAGstudenten als AL-studenten.
|
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Boekhouden ANALYSE. Zowel voor DAGstudenten als AL-studenten. |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort, kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en de andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.