Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 151,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Bruyker Melissa, De Meyer Geert, Moens Filip, Van der Spiegel Fientje, Van Lancker Leen
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student beheerst de inhouden van het leerplan Engels (eerste, tweede en derde graad van het secundair onderwijs). De student kan deze inhouden op zelfstandige basis reproduceren, toepassen en duiden/ analyseren in een aantrekkelijke, heldere en correcte Engelse taal, dit zowel mondeling als schriftelijk. De student beheerst kernbegrippen en kernmomenten uit de Engelse en Amerikaanse (cultuur)geschiedenis. De student beheerst de spellingsregels van de Engelse taal. De student beheerst de analyse van de zin- en woordstructuur in de Engelse taal.
De student kan zich vlot en begrijpelijk uitdrukken in de Engelse standaardtaal en kan vlot luister- en leesteksten in de doeltaal verwerken. De student kan kritisch reflecteren op het eigen taalgebruik en dat van anderen met behulp van de meest gangbare naslagwerken zoals onder meer woordenboek, uitspraakwoordenboek en grammatica.
De student kan onder begeleiding een literair werk analyseren, bespreken en duiden.
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk vooral op het verwerven van de taalkundige component van de Engelse taal. Een aantal grammaticale onderwerpen worden behandeld, waarbij we verschillende strategieën en invalshoeken gebruiken. Klassieke bespreking van de (grammaticale) theorie, afgewisseld met oefeningen, maar evengoed vergelijken we grammatica-overzichten of zoeken we naar grammaticale structuren in lees- en luisterteksten uit het dagelijkse leven. Ook spelling en foutenanalyse is een belangrijk aspect van dit opleidingsonderdeel.
Woordenschatstudie is als een rode draad doorheen dit opleidingsonderdeel verweven; zowel tijdens de les als in zelfstudie wordt er aandacht besteed aan het uitbreiden van de woordenschat.
We gebruiken allerlei media (films, verhalen, poëzie, ...) om bepaalde thema's binnen het culturele veld van het VK / de USA te ontdekken, te analyseren en te duiden.
De lessen kenmerken zich door een afwisseling van instructie, oefening en reflectie op zowel het inhoudelijke als op de aanpak van de docent.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in 1ste en 2de examenkans.
Wie de deadline voor het afleggen van een test mist, verliest het recht om de test te maken en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe aflegdatum.