Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Moens Filip
Andere docenten: De Bruyker Melissa, De Meyer Geert, Van der Spiegel Fientje
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student beheerst de inhouden van het leerplan Engels (eerste, tweede en derde graad van het secundair onderwijs). De student kan deze inhouden op zelfstandige basis reproduceren, toepassen en duiden/ analyseren in een aantrekkelijke, heldere en correcte Engelse taal, dit zowel mondeling als schriftelijk.
De student kan zich vlot en begrijpelijk uitdrukken in de Engelse standaardtaal en kan vlot luister- en leesteksten in de doeltaal verwerken. De student kan kritisch reflecteren op het eigen taalgebruik en dat van anderen met behulp van de meest gangbare naslagwerken zoals onder meer woordenboek, uitspraakwoordenboek en grammatica.
De student kan op zelfstandige basis een literair werk analyseren, bespreken en duiden. De student kan op zelfstandige basis een gegeven onderwerp uitdiepen, samenvatten en presenteren in een heldere, correcte Engelse taal.
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk vooral op het inoefenen en aanscherpen van de vijf vaardigheden. Tijdens de les komen onderwerpen als de geschiedenis van het VK en de VS en visie op het vak Engels aan bod door er teksten over te lezen en te beluisteren. De teksten worden besproken en verwerkt met behulp van mondelinge opdrachten, individueel of in groep.
Op zelfstandige basis leest en verwerkt de student drie literaire werken.
Er wordt geoefend op een heldere, natuurlijke uitspraak en er wordt ook een aanzet gegeven tot het schrijven van heldere en duidelijke teksten.
De lessen kenmerken zich door een afwisseling van instructie, oefening en reflectie op zowel het inhoudelijke als de aanpak van de docent.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 60,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 10,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 70,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 30,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Tweede examenperiode
- Mondelinge opdracht (2/20)
De student leest een podcast voor.
- Schriftelijke opdracht (6/20)
Literaire analyse op basis van gelezen lectuur.
- Mondeling examen (12/20)
Hierbij worden de leerinhouden bevraagd. Voor dit examen krijgt de student 15 minuten voorbereidingstijd en 15 minuten examentijd.
Derde examenperiode
- Schriftelijk examen (6/20)
Voor dit examen krijgt de student 1u15 de tijd. Het behelst een literaire analyse op basis van gelezen lectuur.
- Mondeling examen (14/20)
Hierbij worden de leerinhouden bevraagd. Daarnaast leest de student een podcast voor.
Voor dit examen krijgt de student 15 minuten voorbereidingstijd en 15 minuten examentijd.