Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Blomme Jurgen, Brackeva Joke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
OLR1 De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke digitale werkvormen en media.
- De vakspecifieke digitale werkvormen en media verkennen.
OLR3 De leraar als inhoudelijk expert
OLR3-E1 De student beheerst de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise.
OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie.
OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek, gebaseerd op ICT eindtermen ...)
- Kennis van en inzicht in de basisconcepten van historisch denken:
• voor omschreven leerinhouden de juiste benaming geven en voor gegeven leerinhouden een passende omschrijving geven;
• de leerinhouden op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang gebruiken.
- De basisconcepten van historisch denken aanwenden en toepassen in een gegeven context.
- Bij het gebruik van de leerinhouden een correcte en heldere taal hanteren:
- de correcte spelling;
- een gestructureerde opbouw;
- een logische argumentatie.
OLR5 De leraar als onderzoeker/innovator
OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
- Actuele ontwikkelingen in het vakgebied opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel worden de basisconcepten van historisch denken op elementaire wijze aangebracht. Die kennis, inzichten en vaardigheden vormen de basis voor de andere – inhoudelijke – opleidingsonderdelen. We bekijken de basisprincipes van het onderwijsvak geschiedenis, ingegeven door de inhoudelijke eisen van geschiedenis als wetenschappelijke discipline en door de specifieke eisen van de vakdidactiek geschiedenis. We verkennen ook hoe de overheid en de onderwijskoepels deze principes mee verwerkten in de eindtermen en leerplannen die het (geschiedenis)onderwijs sturen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Hoor-en werkcolleges synchroon op de campus, aangevuld met werkplekleren: een studiebezoek op de campus.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
AL-studenten krijgen via de studiewijzer hun terugkommomenten opgegeven. Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.