Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Schaftingen Jan
Andere docenten: Blomme Jurgen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
OLR1 De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke digitale werkvormen en media.
- De vakspecifieke digitale werkvormen en media verkennen.
OLR3 De leraar als inhoudelijk expert
OLR3-E1 De student beheerst de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise.
OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie.
OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek, gebaseerd op ICT eindtermen ...)
- Kennis van en inzicht in de leerinhouden met betrekking tot de prehistorie en het oude Nabije Oosten:
• voor omschreven leerinhouden de juiste benaming geven en voor gegeven leerinhouden een passende omschrijving geven;
• de leerinhouden op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang en in de bredere historische context gebruiken;
• de leerinhouden situeren en contextualiseren in de tijd (chronologische kennis), in de ruimte (geografische kennis) en in de maatschappelijke domeinen.
- De basisconcepten van historisch denken toepassen op de leerinhouden met betrekking tot de prehistorie en het oude Nabije Oosten.
- Bij het gebruik van de leerinhouden een correcte en heldere taal hanteren:
- de correcte spelling;
- een gestructureerde opbouw;
- een logische argumentatie.
OLR5 De leraar als onderzoeker/innovator
OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
- Een kritische, onderzoekende houding aannemen bij de omgang met het verleden.
- Het analyseren, vergelijken en evalueren van informatie uit historische bronnen en andere basisdocumenten.
- Actuele ontwikkelingen in het vakgebied opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
- Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen opvolgen met kritische aandacht voor de kwaliteit van de informatiebronnen.
Omschrijving Inhoud
De geschiedenis van de prehistorie en het oude Nabije Oosten, met bijzondere aandacht voor historisch denken.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Hoor-en werkcolleges synchroon op de campus, aangevuld met synchrone en asynchrone taken in zelfstudie ter voorbereiding en verwerking van de hoor- en werkcolleges.
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)