Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Geschiedenis 2: Klassieke oudheid (Grieken)24295/15168/2425/1/14
Studiegids

Geschiedenis 2: Klassieke oudheid (Grieken)

24295/15168/2425/1/14
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Blomme Jurgen, Brackeva Joke, De Beer Sofie, Van Schaftingen Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Doelstellingen

OLR1 De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke digitale werkvormen en media.
- De vakspecifieke digitale werkvormen en media verkennen.

OLR3 De leraar als inhoudelijk expert
OLR3-E1 De student beheerst de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise.
OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie.
OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek, gebaseerd op ICT eindtermen ...)
- Kennis van en inzicht in de leerinhouden met betrekking tot de klassieke oudheid (Grieken):
• voor omschreven leerinhouden de juiste benaming geven en voor gegeven leerinhouden een passende omschrijving geven;
• de leerinhouden op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang en in de bredere historische context gebruiken;
• de leerinhouden situeren en contextualiseren in de tijd (chronologische kennis), in de ruimte (geografische kennis) en in de maatschappelijke domeinen.
- De basisconcepten van historisch denken toepassen op de leerinhouden met betrekking tot de klassieke oudheid (Grieken).
- Bij het gebruik van de leerinhouden een correcte en heldere taal hanteren:
- de correcte spelling;
- een gestructureerde opbouw;
- een logische argumentatie.

OLR5 De leraar als onderzoeker/innovator
OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
- Een kritische, onderzoekende houding aannemen bij de omgang met het verleden.
- Het analyseren, vergelijken en evalueren van informatie uit historische bronnen en andere basisdocumenten.
- Actuele ontwikkelingen in het vakgebied opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
- Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen opvolgen met kritische aandacht voor de kwaliteit van de informatiebronnen.

OLR10 De leraar als wereldburger
OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
- Kennis van en inzicht in actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen:
• voor een omschreven gebeurtenis, persoon of begrip de juiste en correct gespelde benaming geven en voor een gegeven gebeurtenis, persoon of begrip een passende omschrijving geven;
• relevante gebeurtenissen, personen en begrippen op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang en in de bredere actueel maatschappelijke context gebruiken;
• relevante actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
- Kennis van en inzicht in de duurzame ontwikkelingsdoelen, met aandacht voor relevante linken met de leerinhouden.


 
What do you want to do ?
New mail

Omschrijving Inhoud

De geschiedenis van de klassieke oudheid, meer specifiek de klassieke Griekse wereld, met bijzondere aandacht voor historisch denken.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Geschiedenis 2: Klassieke oudheid (Grieken)Verplicht
  • Auteur: Docenten GE
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges21,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 13/02/2023
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd14,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 13/02/2023
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 13/02/2023
Werkplekleren
Op de werkplek
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 13/02/2023
Zelfstudie
Zelfstudie38,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 13/02/2023

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Hoor-en werkcolleges synchroon op de campus, aangevuld met synchrone en asynchrone taken in zelfstudie ter voorbereiding en verwerking van de hoor- en werkcolleges.

Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Schriftelijk.