Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Blomme Jurgen, Brackeva Joke, De Beer Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
OLR1 De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke digitale werkvormen en media.
- De vakspecifieke digitale werkvormen en media verkennen.
OLR3 De leraar als inhoudelijk expert
OLR3-E1 De student beheerst de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise.
OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie.
OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek, gebaseerd op ICT eindtermen ...)
- Kennis van en inzicht in de leerinhouden met betrekking tot de klassieke oudheid (Romeinen) en de eerste middeleeuwen:
• voor omschreven leerinhouden de juiste benaming geven en voor gegeven leerinhouden een passende omschrijving geven;
• de leerinhouden op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang en in de bredere historische context gebruiken;
• de leerinhouden situeren en contextualiseren in de tijd (chronologische kennis), in de ruimte (geografische kennis) en in de maatschappelijke domeinen.
- De basisconcepten van historisch denken toepassen op de leerinhouden met betrekking tot de klassieke oudheid (Romeinen) en de eerste middeleeuwen.
- Bij het gebruik van de leerinhouden een correcte en heldere taal hanteren:
- de correcte spelling;
- een gestructureerde opbouw;
- een logische argumentatie.
OLR5 De leraar als onderzoeker/innovator
OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
- Een kritische, onderzoekende houding aannemen bij de omgang met het verleden.
- Het analyseren, vergelijken en evalueren van informatie uit historische bronnen en andere basisdocumenten.
- Actuele ontwikkelingen in het vakgebied opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
- Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen opvolgen met kritische aandacht voor de kwaliteit van de informatiebronnen.
OLR10 De leraar als wereldburger
OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
- Kennis van en inzicht in actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen:
• voor een omschreven gebeurtenis, persoon of begrip de juiste en correct gespelde benaming geven en voor een gegeven gebeurtenis, persoon of begrip een passende omschrijving geven;
• relevante gebeurtenissen, personen en begrippen op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang en in de bredere actueel maatschappelijke context gebruiken;
• relevante actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
- Kennis van en inzicht in de duurzame ontwikkelingsdoelen, met aandacht voor relevante linken met de leerinhouden.
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel komen inhouden uit de tijdvakken klassieke oudheid - Romeinen (800 v.C. - 500) en eerste middeleeuwen (500-1000) aan bod. Centraal staan de uitdagingen en de problemen waarmee mensen zich in het verleden geconfronteerd voelden, op de uitwegen en oplossingen die ze daarvoor bedachten en op hoe de nieuwe samenlevingsvormen telkens tot nieuwe uitdagingen en problemen leidden. De inhouden worden verkend vanuit de basisconcepten van historisch denken.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Hoor-en werkcolleges synchroon op de campus, aangevuld met werkplekleren (studiebezoek).
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
AL-studenten krijgen via de studiewijzer hun terugkommomenten opgegeven. Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.