Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Geschiedenis 2: klassieke oudheid (Romeinen) en eerste middeleeuwen24296/15168/2425/1/63
Studiegids

Geschiedenis 2: klassieke oudheid (Romeinen) en eerste middeleeuwen

24296/15168/2425/1/63
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Blomme Jurgen, Brackeva Joke, De Beer Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Doelstellingen

OLR1 De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke digitale werkvormen en media.
- De vakspecifieke digitale werkvormen en media verkennen.

OLR3 De leraar als inhoudelijk expert
OLR3-E1 De student beheerst de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise.
OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie.
OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek, gebaseerd op ICT eindtermen ...)
- Kennis van en inzicht in de leerinhouden met betrekking tot de klassieke oudheid (Romeinen) en de eerste middeleeuwen:
• voor omschreven leerinhouden de juiste benaming geven en voor gegeven leerinhouden een passende omschrijving geven;
• de leerinhouden op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang en in de bredere historische context gebruiken;
• de leerinhouden situeren en contextualiseren in de tijd (chronologische kennis), in de ruimte (geografische kennis) en in de maatschappelijke domeinen.
- De basisconcepten van historisch denken toepassen op de leerinhouden met betrekking tot de klassieke oudheid (Romeinen) en de eerste middeleeuwen.
- Bij het gebruik van de leerinhouden een correcte en heldere taal hanteren:
- de correcte spelling;
- een gestructureerde opbouw;
- een logische argumentatie.

OLR5 De leraar als onderzoeker/innovator
OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
- Een kritische, onderzoekende houding aannemen bij de omgang met het verleden.
- Het analyseren, vergelijken en evalueren van informatie uit historische bronnen en andere basisdocumenten.
- Actuele ontwikkelingen in het vakgebied opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
- Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen opvolgen met kritische aandacht voor de kwaliteit van de informatiebronnen.

OLR10 De leraar als wereldburger
OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
- Kennis van en inzicht in actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen:
• voor een omschreven gebeurtenis, persoon of begrip de juiste en correct gespelde benaming geven en voor een gegeven gebeurtenis, persoon of begrip een passende omschrijving geven;
• relevante gebeurtenissen, personen en begrippen op een spontane en juiste manier in hun onderlinge samenhang en in de bredere actueel maatschappelijke context gebruiken;
• relevante actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen opvolgen en kritisch linken aan de leerinhouden.
- Kennis van en inzicht in de duurzame ontwikkelingsdoelen, met aandacht voor relevante linken met de leerinhouden.



 
What do you want to do ?
New mail

Omschrijving Inhoud

In dit opleidingsonderdeel komen inhouden uit de tijdvakken klassieke oudheid - Romeinen (800 v.C. - 500) en eerste middeleeuwen (500-1000) aan bod. Centraal staan de uitdagingen en de problemen waarmee mensen zich in het verleden geconfronteerd voelden, op de uitwegen en oplossingen die ze daarvoor bedachten en op hoe de nieuwe samenlevingsvormen telkens tot nieuwe uitdagingen en problemen leidden. De inhouden worden verkend vanuit de basisconcepten van historisch denken.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Memoria 3.2 handboekVerplicht
  • Uitgever: Pelckmans
  • ISBN-nr: 978-94-640-1003-9
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Geschiedenis 2: eerste middeleeuwenVerplicht
  • Auteur: docenten GE
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Geschiedenis 2: Klassieke oudheid (Romeinen)Verplicht
  • Auteur: docenten GE
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges36,00 uren
  • Duur: 1 semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
  • Duur: 1 semester
Werkplekleren
Studiebezoek3,00 uren
  • Duur: 1 semester
Zelfstudie
Zelfstudie108,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Hoor-en werkcolleges synchroon op de campus, aangevuld met werkplekleren (studiebezoek).

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

AL-studenten krijgen via de studiewijzer hun terugkommomenten opgegeven. Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.