Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Gezondheidsopvoeding 1: Basisvaardigheden indirecte zorg 124298/15168/2425/1/64
Studiegids

Gezondheidsopvoeding 1: Basisvaardigheden indirecte zorg 1

24298/15168/2425/1/64
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 80,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Claessens Gerda, De Clercq Erna, Van der Borght Kato, Vandewalle Cibe
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Inhoud

Praktijk: basistechnieken in lessen voeding, linnen- en interieurzorg.

Theorie

  • Persoonlijke hygiëne bij praktijkvaardigheden
  • Kookprincipes en -technieken
  • Gaarmethoden en aangepaste apparatuur
  • Inrichten werkpost
  • Sorteren van afval in praktijklessen
  • Voedingswaarde van bereidingen
  • Basisprincipes van gezonde maaltijden
  • Strijk- en wasapparatuur
  • De sinnercirkel
  • Grondstoffenleer in voeding, linnen- en interieurzorg.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Gezondheidsopvoeding 1 + 2 : Basisvaardigheden indirecte zorg: indirecte zorgVerplicht
  • Auteur: Docenten GO
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Gezondheidsopvoeding 1 + 2 : Basisvaardigheden indirecte zorg: voedingVerplicht
  • Auteur: Docenten GO
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Bavetschort 544 Chaud Devan NavyVerplicht
  • Uitgever: Depraets, Voskenslaan 346, 9000 Gent
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: Zelf aan te kopen bij: Depraets - Voskenslaan 346 - 9000 Gent. Vraag om het logo en je naam op de schort te plaatsen!
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Schort damestuniek 1006660 Mentha White/AzurVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: Zelf aan te kopen bij: Depraets - Voskenslaan 346 - 9000 Gent. Vraag om het logo en je naam op de schort te plaatsen!

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges6,00 uren
  • Duur: 1 semester
Praktijk36,00 uren
  • Duur: 1 semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Duur: 1
Zelfstudie
Zelfstudie36,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je bepaalde lesonderdelen grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Onderwijsorganisatie dagonderwijs: zie "onderwijsorganisatie lijst".

Onderwijsorganisatie AL:

Er worden voor dit olod geen contactmomenten op avonden ingericht. Voor de praktische vaardigheden is het moeilijk om de competenties te verwerven als de praktijklessen in dagonderwijs niet worden bijgewoond. De lessen en evaluatiemomenten gaan door op vrijdagvoormiddag van 8u30 - 12u30 en dienen door de student zelf te worden ingepland in zijn uurrooster.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie70,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort, kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod. De onderdelen zijn voeding en indirecte zorg.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de praktijklessen gekoppeld aan dit OLOD is noodzakelijk (ook voor de AL- studenten), waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.

Actieve deelname aan het beoordelingsmoment is noodzakelijk aangezien de sessie (een deel van de) evaluatie bevat.