Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 136,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Impens Lester, Petit Wim
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
Algoritmiek
- De begrippen algoritme en programma onderscheiden
- Het verschil tussen abstract en concreet algoritme aantonen
- Het principe van stapsgewijze verfijning hanteren
- De fasen in het automatiseringsproces opsommen
- Een algoritmisch probleem oplossen
- Algoritmische structuren schematisch voorstellen (NSD)
- De verworven kennis toepassen in een didactische programmeeromgeving zoals Scratch
Klaviervaardigheid
- Teksten en gegevens vlot invoeren via het toetsenbord
Progammeren
- De geschiedenis van programmeertalen omschrijven
- Het nut van het ontwikkelen van geautomatiseerde systemen inzien
- Analyse maken van de probleemstelling
- De verschillende gegevenstypes onderscheiden en hanteren
- Variabelen en constanten declareren en initialiseren
- Gegevens in- en uitvoeren
- De verschillende controlestructuren op gepaste wijze gebruiken om tot de oplossing van een probleem te komen
- Functies en procedures gepast gebruiken
- Arrays in de programmeercode gepast gebruiken
- Willekeurige getallen genereren
- Fouten in het programma analyseren en opsporen
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De eindquotering is het gewogen gemiddelde van de quotering voor de onderdelen Algoritmiek (4), Programmeren (4) en Klaviervaardigheid (1).
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Niet-geslaagde studenten nemen in de volgende examenkans enkel het onderdeel of de onderdelen opnieuw op waarvoor ze niet de helft van de punten behaalden. De punten van geslaagde onderdelen worden naar de volgende examenkans overgedragen.