Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,30 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Lazhar Hilmi, Marmouri Hakim
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
- De studenten verwerven inzicht in de visie en doelstellingen van het leerplan islamitische godsdienst
- De studenten maken Kennis met de leerdomeinen van het leerplan islamitische godsdienst
- De studenten beschrijven het belang van het werken aan waarden en vaardigheden naast het meegeven van kennis tijdens de islamles
- De studenten kunnen Inzicht krijgen in het belang van de basisdoelen en leerlijnen om doorheen de leerdomeinen van het leerplan islamitische godsdienst op lange termijn te kunnen werken aan de ontwikkeling van een mature religieuze identiteit bij de leerlingen.
- De studenten kunnen gebruik maken van de kerndoelen om te komen tot goede onderzoeksvragen voor een islamles die aansluiten bij de leerplandoelen en die voortvloeien uit de leerlijnen.
- De studenten kunnen digitale werkvormen inzetten (bijvoorbeeld een google-website).
- De studenten beheersen de vaktaal.
- De studenten kunnen zelf een onderzoeksvraag formuleren vertrekkende vanuit het leerplan en de uitdagingen op verschillende vlakken (maatschappij, jongeren,
- De studenten kunnen didactische themadossier ontwikkelen vertrekkende van deze uitdagingen met hun onderzoeksvraag als rode lijn.
- Studenten kunnen betrouwbare bronnen aanwenden voor het uitwerken van hen themadossier
- De studenten kunnen het onderzoeksvraag van hun themadossier benaderen vanuit verschillende perspectieven (jongeren, maatschappij, ander theologisch perspectief).
Omschrijving Inhoud
1. Verschillende benaderingen van levensbeschouwelijk onderwijs in Europa
2. Omgaan met islamitische informatie en bronmateriaal..
3. Het onderzoeken van thema’s vanuit verschillende perspectieven.
4. Toegankelijk en relevant maken van thema’s uit het leerplan voor leerlingen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 10,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 90,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 10,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 90,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
- Om organisatorische redenen wijkt de evaluatie af van de eerste examenperiode.
- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.