Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Lazhar Hilmi, Marmouri Hakim
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
- De studenten beheersen het vakjargon
- De studenten kunnen hun bevindingen presenteren aan de hand van vakspecifieke werkvormen en digitale media.
- De studenten kunnen de geziene leerstof in verband brengen met hedendaagse kwesties aan de hand van betrouwbare bronnen.
- De studenten kunnen de geziene leerstof benaderen vanuit verschillende perspectieven (jongeren, maatschappij, ander theologisch perspectief).
- Inzicht krijgen in het belang van een wereld-, mens- en godsbeeld.
- Inzicht krijgen in het ontstaan en de evolutie van de dichotomie tussen het wereldse en het transcendente en de invloed hiervan op het islamitisch wereldbeeld.
- Het analyseren van het islamitische wereldbeeld nu in vergelijking met het koranische wereldbeeld van bij het begin van de islam.
- Inzicht krijgen in de gevolgen van het huidig islamitisch wereldbeeld en de nood om het islamitisch wereldbeeld te herijken op de Koran.
- De studenten kunnen de verschil in accent tussen de verschillende theologische scholen op vlak van kosmologie kunnen toelichten.
- De studenten kunnen de koran als epistemologische kader voor de theologische scholen onderzoeken.
- De studenten kunnen de invloed van deze scholen op ons wereldbeeld illustreren.
- De studenten onderzoeken hoe de mens de eigenschappen van Allah in zichzelf kunnen ontwikkelen zonder zich te vergelijken met God?
- De studenten kunnen de evolutie schetsen van de invulling van begrip ‘doel van het bestaan volgens de islam’ sinds de eerste generaties na de profeet tot op vandaag.
- De studenten kunnen de verschillen en gelijkenissen schetsen tussen elementen in de schepping op vlak van hun doel en hun natuur.
- De studenten kunnen de specifieke natuur van de mens kunnen toelichten.
- De studenten kunnen de taak van de mens analyseren.
- De studenten kunnen het verschil tussen de taak van de mens en die van de andere elementen vergelijken.
- De studenten kunnen het concept van de fitra als innerlijk licht verklaren.
- De studenten kunnen uitleggen wat Tawhid inhoudt in relatie tot een goed beheerder zijn.
- De studenten kunnen het begrip purificatie omschrijven en de relatie met Tawh leggen.
- De studenten kunnen het beheer van de menselijke relaties verduidelijken aan de hand van voorbeelden.
- De studenten kunnen het principe van ‘aansporen tot het goede en afkeuren van het slechte’ verduidelijken en illustreren in relatie tot het beheer van de menselijke relaties.
- De studenten kunnen het principe van de individuele en collectieve plichten in de islam toelichten in relatie tot het beheer van de menselijke relaties.
- De studenten kunnen het verband leggen tussen de drie domeinen die de mens moet beheren.
- De studenten kunnen het concept van aanbidding door de mens in de islam verduidelijken en illustreren.
- De studenten kunnen aangeven welke leiding elk element krijgt om zijn doel te bereiken.
- De studenten kunnen het verschil uitleggen tussen de leiding voor de mens en die voor de andere elementen
- De studenten kunnen het verband toelichten tussen de begrippen Soenna en Hadith.
- De studenten kunnen de soorten teksten en voorschriften van de Schriftuurlijke bronnen onderscheiden.
- De studenten kunnen belangrijke eigenschappen van de sharia analyseren.
- De studenten kunnen het belang van de kennis van de doeleinden van de sharia toelichten.
- De studenten kunnen de evolutie in de formulering van de doeleinden van de sharia uitleggen.
- De studenten kunnen de theoretisch concept van sharia zoals in de cursus vergelijken met de Sharia in de praktijk van moslimlanden.
Omschrijving Inhoud
1. Een gefragmenteerd islamitisch wereldbeeld
2.Een islamitische kosmologie
3. Islamitische Godsbeeld
4. Het doel en natuur van de mens volgens de islam
5. De taak van de mens om het doel van het leven te realiseren
6. De leiding van de mens
7. Soorten teksten en voorschriften van de Schriftuurlijke bronnen
8. Authenticiteit van de bronnen
9. Belangrijke eigenschappen van de sharia
10. De doeleinden van de sharia
11. De verschillende invullingen van Sharia
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 70,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | rapporten permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
- Om organisatorische redenen wijkt de evaluatie af van de eerste examenperiode.
- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.