Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Lichamelijke opvoeding 1: Bewegingsleer 1 - Basis LO 127786/15168/2425/27787/12
Studiegids

Lichamelijke opvoeding 1: Bewegingsleer 1 - Basis LO 1

27786/15168/2425/27787/12
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding *
    • lichamelijke opvoeding met BR
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Lichamelijke opvoeding 1: Bewegingsleer 1.
Studieomvang: 2 studiepunten
Totale studietijd: 50,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 5,00
Totale kostprijs: € 5,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Lichamelijke opvoeding 1: Bewegingsleer 1' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Belpaire Marianne, De Cauwer Sara, Desplentere Tim, Dhondt Tom, Van Aeken Tim, Van de Velde Dirk, Van Houtte Bart
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Doelstellingen

RITMIEK ALGEMEEN - 6u:

De student situeert het domein ‘dans’ binnen de muzische ontwikkeling (cfr. ZILL leerplan). OLR3-E1

De student kan de verschillende inhouden van het domein dans (nl. bewegingsexpressie, dansspel, gestructureerde dans en dans ontwerpen) opsommen en kan praktijkvoorbeelden geven om te verduidelijken. OLR3 –E1/E2

De student kan de ‘algemene’ leerlijn van dans schematisch weergeven en toelichten. OLR3-E1/E2

pre-dans

ontwikkeling van basis/grove motoriek

ontwikkeling van fijne motoriek

flow

technische ontwikkeling

De student kan gelijkenissen en verschillende tussen ‘ritmiek’ en ‘expressie’ benoemen. OLR3-E1/E2

De student verwerft kennis omtrent leerinhouden, lesopbouw en leerstofopbouw specifiek voor 1ste, 2de en 3de graad basisonderwijs. OLR3-E1

De student verwerft inzicht in de leerstofopbouw, progressiemogelijkheden en verschillende uitbouwfactoren m.b.t. dans en kan dit staven a.d.h.v. praktijkvoorbeelden. OLR3-E1

De student beheerst de correcte vakterminologie binnen de ritmische en expressieve bewegingsinhouden. OLR3-E2

De student verwerft inzicht in de didactiek en methodiek m.b.t. dans in het basisonderwijs. OLR3-E1

ritmische bewegingsinhouden

De student kan de inhoudelijke leerlijn van ‘ritmiek’ schematisch weergeven en kan praktijkvoorbeelden geven per stap. OLR3-E1/E2

bewegen naar aanleiding van het tempo van de muziek

bewegen naar aanleiding van de frasering in muziek

een dans uitvoeren op muziek

De student verwerft kennis omtrent het analyseren van een dansstructuur. OLR3-E1

De student kan verschillen en gelijkenissen tussen 2/4 en 3/4 maatsoort benoemen. OLR3-E1

expressieve bewegingsinhouden

De student kan de inhoudelijke leerlijn van ‘expressie’ schematisch weergeven en kan praktijkvoorbeelden geven per stap. OLR3-E1/E2

expressief bewegen

bewegingsexpressie

De student kan het stappenplan om een les dansexpressie uit te schrijven benoemen en toelichten a.d.h.v. praktijkvoorbeelden. OLR3-E1

De student verwerft kennis over het bewegingskader en kan de vier componenten (lichaam, ruimte, tijd en kracht) opsommen en praktijkvoorbeelden geven. OLR3-E1/E2

ALGEMENE BEWEGINGSINHOUDEN (ABI) – 12u

De student werkt tijdens de lessen op een creatieve manier mee, meedenken-meewerken (OLR 3 E1).

De student past de aangebrachte technieken tijdens de lessen toe. (OLR 3 E1)

De student helpt medestudenten en stuurt bij waar nodig. (OLR 3 E1)

De student demonstreert de aangeleerde techniek op een correcte manier (OLR 3 E1)

theorie ABI

De student benoemt op een correcte manier de vakinhoudelijke termen (OLR 3 E2).

De student kan oplossingen aanbieden om kinderen, binnen ieder onderdeel, te laten oefenen op zijn of haar niveau (OLR 3 E1).

De student kan de theorie omzetten naar praktijkgerichte oefenstof (OLR 3 E1).

De student kan de cursus gebruiken als werkinstrument om kwalitatieve lessen te maken. (open boek examen? Of in functie van PR 1 LO)



VOORWERPGERICHTE BEWEGINGSINHOUDEN – 6u

De student kan aandachtspunten van de technische vaardigheden binnen de verschillende bewegingsinhouden opsommen bij demonstraties (eigen demonstraties, anderen). (OLR3-E1, OLR3-E2)

De student kan opdrachten aanpassen via een referentiekader met uitbouwfactoren in functie van een adequate leeromgeving. (OLR5-E4)

De student kan basis-en meer technische vormen van vaardigheden en speltoepassingen binnen de verschillende voorwerpgerichte bewegingsinhouden demonstreren (OLR-E1)

De student kan zich reflecterend instellen en eventuele eigen tekorten binnen de verschillende motorische competenties herkennen. (Bereidheid tonen om eraan te werken op zelfstandige basis. Ondersteuning durven, willen vragen). (OLR5-E4)

De student kan enthousiast, dynamisch, kritisch en creatief bewegingssituaties in groep uitvoeren. (Daarbij zelfstimulerend en coachend kunnen optreden en ook omgaan met coaching van anderen bij groepsopdrachten). (OLR1-E8, OLR5-E4)

De student neemt verantwoordelijkheid op naar zichzelf. (Werken respectvol samen met medestudenten om taken en opdrachten te verwerken vanuit een kritische ingesteldheid(. (OLR10-E3)

Omschrijving Inhoud

RITMIEK - 6u

  • ritmiek: leerlijn + uitbouwfactoren

  • expressie: leerlijn + uitbouwfactoren + stappenplan om een les dansexpressie uit te werken

  • demolessen 1ste, 2de en 3e graad


ALGEMENE BEWEGINGSINHOUDEN (ABI) – 12u

  • balanceren (inclusief partnerwerk en piramides)+ schommelen, slingeren en hangen (E)

  • heffen en dragen + trekken en duwen

  • kruipen, klimmen en klauteren (E) + roteren rond verschillende assen

  • ritmisch en expressief bewegen (ropeskipping) (E)

  • parcours en freerunning (E) + springen - lopen - steunen


VOORWERPGERICHTE BEWEGINGSINHOUDEN (VBI) – 6u
=bal- en ding vaardigheden

  • wegspelen
  • jongleren of manipuleren
  • aannemen

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Lichamelijke opvoeding 1: Beweginsgleer 1 - Basis LO 1Verplicht
  • Auteur: Sara De Cauwer
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
(Aanvullend) studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Ropeskipping touw - single ropeVerplicht€ 5,00
  • Auteur: standaard boekhandel campusshop
  • Uitgever: Gent, Arteveldehogeschool
  • ISBN-nr: 222-01-600-4498-2
  • Code: 1307
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
Praktijk24,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie20,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie70,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

  1. Elke student krijgt een score op 20 voor elk onderdeel van een leereenheid (VBI, ABI, theorie).
  2. Een student die voor de helft of meer van de onderdelen van de leereenheid een tekort heeft, kan maximum 8/20 halen voor de leereenheid (Basis LO1).  
  3. Een student die op één van de onderdelen van de leereenheid minder dan 7 op 20 scoort, kan maximum 7/20 behalen voor de leereenheid (Basis LO1)
  4. Indien niet alle evaluatie-onderdelen van een onderdeel van een leereenheid worden afgelegd, behaalt de student een onvolledig traject voor dat onderdeel, een 1/20 voor de leereenheid (Basis LO1) en maximaal 7/20 voor het samengestelde OLOD (Bewegingsleer 1)

    Studenten die niet geslaagd zijn voor het samengestelde OLOD én de leereenheid in eerste examenkans, nemen in de tweede examenkans enkel het onderdeel of de onderdelen op waarvoor ze geen 10/20 behaalden. De punten van de geslaagde onderdelen worden overgedragen naar de tweede examenkans.

Afwezigheid wettigen

Tijdens vooraf aangekondigde contactmomenten van de verschillende leeronderdelen vinden praktijkexamens plaats (= vooruitgeschoven evaluatie buiten de examenperiode). Actieve deelname aan lessen waarin evaluatie is gepland is noodzakelijk (zie planning studiewijzer) . Enkel met een geldig afwezigheidsattest krijgt de student het recht op een inhaalmoment.


Gewettigd afwezig op het schriftelijk examen?
- Studenten dienen hun attest in binnen de 24u. De termijn start op de dag waarop het afwezigheidsattest werd uitgeschreven.
- Indienen kan via Dinar > Toepassingen > Afwezigheid melden. Het originele attest kan altijd opgevraagd worden, hou het dus het hele academiejaar bij.