Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Lichamelijke opvoeding 2: Bewegingsleer 2 - Bewegingswetenschappen 227782/15168/2425/27784/88
Studiegids

Lichamelijke opvoeding 2: Bewegingsleer 2 - Bewegingswetenschappen 2

27782/15168/2425/27784/88
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding *
    • lichamelijke opvoeding met BR
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Lichamelijke opvoeding 2: Bewegingsleer 2.
Studieomvang: 3 studiepunten
Totale studietijd: 88,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Lichamelijke opvoeding 2: Bewegingsleer 2' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Decavele Julie, De Geyter Mats, Desplentere Tim, Van de Velde Dirk
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Doelstellingen

De student benoemt en beschrijft verschillende anatomische en fysiologische bouwstenen van het menselijk lichaam. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-E4)
- De student beschrijft en verklaart de fysiologische en biomechanische werking van het menselijk lichaam. ((OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-E4)
- De student beschrijft en verklaart de biomechanische basisbegrippen (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-E4)
- De student kan de basisprincipes van de trainingsleer, met betrekking tot conditionele basiseigenschappen kracht en snelheid opsommen en beschrijven. Hij kan ze eveneens verklaren en gebruiken (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-E4)
- De student beschrijft en verklaart de verschillende fasen van het LTAD en kan hier bij de rol van de conditionele eigenschap kracht situeren en duiden (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-E4)

Personal fitness plan (OLR1-E8, OLR3-E1, OLR3-E4, OLR5-E4, OLR10-E1, OLR10-E3)

- De studenten screenen hun eigen fysieke fitheid a.d.h.v. minimumnormen die ter beschikking gesteld worden. (OLR3-E1, OLR5-E4, OLR10-E3)
- De studenten kunnen aantonen dat ze werken aan hun persoonlijke fitheid van bijvoorbeeld videobeelden op vooraf bepaalde tijdstippen (OLR10-E3)
- De studenten legt de verschillende strategieën in het kader van blessurepreventie in eigen woorden uit en hoe illustreren hoe ze dit in hun lessen kunnen implementeren. (OLR3)
- De student past de blessurepreventieve maatregelen zelf toe bij de trainingen van de eigen fysieke vaardigheden. (OLR1-E8, OLR3-E1, OLR3-E4, OLR5-E4, OLR10-E1, OLR10-E3)

Omschrijving Inhoud

- Grondslagen en celstructuur
- Transportprocessen
- Algemene eigenschappen van zenuwcellen
- Algemene bouw en werking van de spier
- Mechanische eigenschappen van de spier
- Biomechanische basisbegrippen, lineaire en angulaire bewegingen
- Basisprincipes van de krachttraining (verschillende vormen van kracht, methoden om kracht te trainen, krachttraining bij kinderen)
- Basisprincipes van de snelheidstraining (prestatiebepalende factoren, snelheidseigenschappen, trainingsmethoden voor snelheid)

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Lichamelijke opvoeding 2: Bewegingsleer 2 - Bewegingswetenschappen 2Verplicht
  • Auteur: Docenten LO
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges22,00 uren
Praktijk2,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie62,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

1. Elke student krijgt een score op 20 voor elk onderdeel van een leereenheid (ritmiek, theorie).
2. Een student die voor de helft of meer van de onderdelen van de leereenheid een tekort heeft, kan maximum 8/20 halen voor de leereenheid (“Basis LO 2”)
3. Een student die op één van de onderdelen van de leereenheid minder dan 7 op 20 scoort, kan maximum 7/20 behalen voor de leereenheid (“Basis LO 2”)
4. Indien niet alle evaluatie-onderdelen van een onderdeel van een leereenheid worden afgelegd, behaalt de student een onvolledig traject voor dat onderdeel, een 1/20 voor de leereenheid (“Bewegingswetenschappen 2”) en maximaal 7/20 voor het samengestelde OLOD ("Bewegingsleer 2")

Studenten die niet geslaagd zijn voor het samengestelde OLOD én de leereenheid in eerste examenkans, nemen in de tweede examenkans enkel het onderdeel of de onderdelen op waarvoor ze geen 10/20 behaalden. De punten van de geslaagde onderdelen worden overgedragen naar de tweede examenkans.