Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Muzikale opvoeding 1: Beschouwen en exploreren 124333/15168/2425/1/33
Studiegids

Muzikale opvoeding 1: Beschouwen en exploreren 1

24333/15168/2425/1/33
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 125,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 13,25
Totale kostprijs: € 13,25
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bouckaert Joris, Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Inhoud

ARTISTIEK WERK BESCHOUWEN 1
OLR1-E8: Aan de hand van een geluidsprogramma luisterflitsen maken in functie van de lespraktijk.
OLR3-E1: Verschillende visies op cultuureducatie kunnen beschrijven.
OLR3-E1: De verschillende stijlstromingen binnen de West-Europese kunstgeschiedenis tot en met de 19de eeuw situeren binnen een brede socio-culturele context (tijdsband/tijdsgeest).
OLR3-E1: Binnen elke stijlstroming binnen de West-Europese kunstgeschiedenis tot en met de 19de eeuw een aantal relevante vertegenwoordigers en kunstwerken opsommen per artistiek domein.
OLR3-E1: Van elke stijlstroming binnen de West-Europese klassieke muziekgeschiedenis tot en met de 19de eeuw een aantal stijlkenmerken, genres, componisten en meesterwerken opsommen en herkennen.
OLR3-E1: De evolutie van de pop-, wereld- en volksmuziek tot en met de 19de eeuw kunnen situeren binnen een brede socio-culturele context (tijdband/tijdsgeest).
OLR3-E1: Binnen elk genre van de pop-, wereld- en volksmuziek tot en met de 19de eeuw enkele artiesten, kenmerken en voorbeelden opsommen en herkennen.
OLR3-E1: Boeiend en gepassioneerd vertellen over een aantal stijlstromingen binnen de West-Europese kunstgeschiedenis tot en met de 19de eeuw of stijlstromingen binnen de pop-, wereld- en volksmuziek tot en met de 19de eeuw (lichaamstaal, enthousiasme, actieve vertelstijl, presentatie …).
OLR3-E4: Ondersteunende ICT-toepassingen integreren in een presentatie.
OLR5-E4: Op zoek gaan naar en kritisch beoordelen van relevante informatiebronnen (websites, boeken, artikels, partituren ...).
OLR10-E1: Het seizoensgebonden culturele aanbod in Vlaanderen en België verkennen, volgen en integreren in een presentatie in functie van de latere praktijk.
OLR10-E3: Relevantie en belang van het vak verklaren via actuele maatschappelijke thema’s, ontwikkelingen in het onderwijsveld en duurzame ontwikkelingsdoelen.

THEORETISCHE KENNIS EXPLOREREN 1
OLR3-E1: Notenleesoefeningen in sol- en fa-sleutel correct uitvoeren in een vastgelegd minimumtempo (zonder voorbereidingstijd).
OLR3-E1: Eénstemmige ritmische oefeningen in enkelvoudige en samengestelde maatsoorten correct uitvoeren in een vastgelegd minimumtempo (met voorbereidingstijd).
OLR3-E1: Correct intoneren en reproduceren van tonale oefeningen (met voorbereidingstijd).
OLR3-E1: Eenvoudige ritmisch-melodische oefeningen op het gehoor uitschrijven (zonder voorbereidingstijd).
OLR3-E1: Kunnen slaan van alle relevante maatsoorten tijdens het uitvoeren van een partituur.
OLR3-E1: Kennen, herkennen en toepassen van muziektheoretische begrippen.
OLR3-E1: De instrumenten van het symfonieorkest categoriseren binnen de wetenschappelijke indeling van de instrumenten.
OLR3-E1: De zangstemmen auditief herkennen en categoriseren.
OLR3-E1: De instrumenten van het symfonieorkest visueel en auditief herkennen en bespreken.
OLR3-E1: De bouwstenen muziek kunnen opsommen, verklaren en toepassen op een muziekstuk.
OLR3-E2: Correcte vakterminologie (muziektheorie) hanteren en kunnen verklaren.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Iedereen klassiek - Klassiek voor alle emotiesVerplicht
  • Auteur: Tijskens, B.; Brouwers, F.; Van Hoof, E.; Vereertbrugghen, L. en Janssens, M.
  • Uitgever: Amsco Publications
  • Editie: Gent: Borgerhoff & Lamberigts
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Jeux de rythmes ... jeux de clés, Volume 3Verplicht
  • Auteur: Jollet, J.-C.
  • Uitgever: Paris: Gerard Billaudot
  • ISBN-nr: 979-00-430-6044-4
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Vademecum van de algemene muziekleerVerplicht€ 13,25
  • Auteur: Gistelinck, D.
  • Uitgever: Aniscore Gent
  • ISBN-nr: 979-05-435-7146-4
  • Code: 723
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Van 't blad zingen - Deel II met ritmeVerplicht
  • Auteur: Egmond, M.
  • Uitgever: Amsterdam: Broekmans & Van Poppel B.V.
  • ISBN-nr: 978-10-900-1589-1
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Muzikale opvoeding 1: Beschouwen en exploreren 1 - Artistiek werk beschouwen1Verplicht
  • Auteur: Bouckaert J.
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Muzikale opvoeding 1: Beschouwen en exploreren 1 - Theoretische kennis exploreren 1Verplicht
  • Auteur: Carlier M.
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges60,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd16,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie46,50 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit olod wordt opgesplitst in 2 modules: artistiek werk beschouwen 1 en theoretische kennis exploreren 1.

ARTISTIEK WERK BESCHOUWEN 1
 Contactonderwijs: 1 uur per week (Campus Goudstraat).
 Aantal docenten: 1 docent
 Groepsgrootte: volledige groep
 Werkwijze: De docent biedt in de eerste lessen een vast referentiekader aan. Vervolgens gaan de studenten actief aan de slag om het gegeven referentiekader concreet uit te werken. De docent zal in dit tweede stuk vooral coachend te werk gaan.
 Evaluatie: In functie van het bewijzen van een degelijke basiskennis van het referentiekader is er een kennistoets voorzien halverwege het semester. Aan het eind van het semester presenteert elke student zijn portfolio met daarin zijn uitwerking van het referentiekader.
 De studenten volgen 1 verplicht concertbezoek buiten de contacturen. Daarnaast woont elke student een zelfgekozen culturele activiteit bij in functie van zijn of haar portfolio.

THEORETISCHE KENNIS EXPLOREREN 1
 Contactonderwijs: 4 uur per week (Campus Goudstraat).
 Aantal docenten: 1 docent
 Groepsgrootte: volledige groep
 Werkwijze: Tijdens de lesmomenten ligt de focus op het aanleggen van een degelijke basiskennis wat betreft muziektheorie en ritmisch-melodische vorming. Het gros van de inhouden worden aangeboden via contactonderwijs. Daarnaast wordt er ook online materiaal voorzien.
 Evaluatie: Aan het eind van het semester (binnen examenperiode 1) bewijst de student aan de hand van een schriftelijk examen aangevuld met permanente evaluatie (vaardigheidstoets aan het einde van het semester) dat hij over de nodige kennis en vaardigheden beschikt.
Bij vragen en problemen kan de student contact opnemen met de betrokken docenten, via digitale weg (e-mail, Teams, digitaal leerplatform).

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterObservatie30,00
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie70,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.