Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bouckaert Joris, Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
INDIVIDUEEL MUSICEREN 1
OLR3-E1: Comfortabel, zelfzeker en met standvastige stem inzingoefeningen en éénstemmige liederen kunnen voorzingen voor een groep.
OLR3-E1: Liedpartituren zelfstandig ontcijferen, instuderen en correct uitvoeren op vlak van zang (intonatie, melodie, ritme, tekstuitspraak, expressie) en begeleidingstechnieken (basisakkoorden en/of slash-akkoorden).
OLR3-E1: Een goede basistechniek wat betreft zanghouding, middenrifademhaling, klankprojectie en resonantie kunnen demonstreren en toepassen tijdens de uitvoering van inzingoefeningen en éénstemmige liederen.
OLR3-E1: Toepassen en demonstreren van een correcte speelhouding, vingerzetting of -plaatsing, en speel- of slagtechnieken op een harmonisch begeleidingsinstrument tijdens het begeleiden van liederen.
OLR3-E1: Liederen uit verschillende genres kunnen zingen en zichzelf tegelijkertijd begeleiden op een harmonisch begeleidingsinstrument a.d.h.v. verschillende elementaire begeleidingstechnieken met gebruik van basis- en slash akkoorden (piano).
OLR3-E1: Fouten opsporen bij zichzelf tijdens het vocaal en instrumentaal musiceren en aan de hand van algemene feedback zichzelf bijsturen.
GROEPSMUSICEREN 1
OLR3-E1: Kennen en toepassen van kwaliteitsverhogende factoren tijdens het musiceren op eigen niveau op vlak van ritme, melodie, dynamiek, tempo, klankkleur, samenklank en vorm.
OLR3-E1: Bijsturen van de eigen inbreng op basis van feedback door de docent in functie van het muzikaal eindproduct.
ARTISTIEK WERK CREËREN 1
OLR1-E8: Demonstreren van enkele muzikale eindproducten gemaakt met basismuzieksoftwarepakketten en apps die gebruikt worden in het secundair onderwijs.
OLR3-E1: Actief op zoek gaan naar en uittesten van nieuwe software, nieuwe instrumenten, nieuwe trends ... geschikt voor de klaspraktijk.
OLR3-E1: Alle instrumenten uit het ruime aanbod van het schoolinstrumentarium kunnen benoemen, indelen en beheersen van de verschillende speeltechnieken.
OLR3-E1: Experimenteren met elementaire ritmische en melodische improvisatietechnieken en deze kunnen demonstreren op leerlingenniveau.
OLR3-E1: Ontdekken en uitvoeren van vocaal en instrumentaal repertoire voor secundair onderwijs.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit olod wordt opgesplitst in 3 modules: individueel musiceren, groepsmusiceren en artistiek werk creëren.
INDIVIDUEEL MUSICEREN 1
Contactonderwijs: 1 uur per week (Campus Goudstraat) waarvan 0,5 uur zang en 0,5 uur instrument, telkens in kleine groepen
Aantal docenten: 2 docenten (1 docent voor zang, 1 docent voor begeleidingpraktijk)
Groepsgrootte: kleine groepjes (maximumgrootte: 3 studenten)
Werkwijze: De studenten krijgen in groep een aantal basisprincipes aangeleerd via coöperatief onderwijs. Elke student dient daarna de aangeleerde principes in te oefenen, verder te ontwikkelen en zijn vorderingen te demonstreren aan de groep. De studenten moeten gericht feedback geven op de eindproducten, zowel aan zichzelf als aan de groep. De docent geeft aan elke student individuele sturing om de competenties van de student kwalitatiever te ontwikkelen.
Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd, maar demonstreren hun competenties ook in de vorm van een praktijkexamen waar alle deelcompetenties samen worden geëvalueerd.
GROEPSMUSICEREN 1
Contactonderwijs: 1 uur per week (Campus Goudstraat)
Aantal docenten: 1 docent
Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
Werkwijze: De studenten worden ondergedompeld in verschillende bezettingen en musiceren op eigen niveau. De docent stuurt het volledige proces. De focus ligt op het leren kwalitatief afwerken van muzikale nummers.
Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.
ARTISTIEK WERK CREËREN 1
Contactonderwijs: 3 uur per week (Campus Goudstraat)
Aantal docenten: 1 docent
Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
Werkwijze: De studenten maken kennis met het uitgebreide schoolinstrumentarium alsook multimediale toepassingen voor leerlingen. Daarnaast ervaren ze enkele transfermogelijkheden naar de vier andere artistieke domeinen. De docent stuurt het volledige proces.
Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.
Bij vragen en problemen kan de student contact opnemen met de betrokken docenten, via digitale weg (e-mail, Teams, digitaal leerplatform).
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 30,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.