Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Muzikale opvoeding 1: Musiceren en creëren 124334/15168/2425/1/82
Studiegids

Muzikale opvoeding 1: Musiceren en creëren 1

24334/15168/2425/1/82
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bouckaert Joris, Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Inhoud

INDIVIDUEEL MUSICEREN 1
 OLR3-E1: Comfortabel, zelfzeker en met standvastige stem inzingoefeningen en éénstemmige liederen kunnen voorzingen voor een groep.
 OLR3-E1: Liedpartituren zelfstandig ontcijferen, instuderen en correct uitvoeren op vlak van zang (intonatie, melodie, ritme, tekstuitspraak, expressie) en begeleidingstechnieken (basisakkoorden en/of slash-akkoorden).
 OLR3-E1: Een goede basistechniek wat betreft zanghouding, middenrifademhaling, klankprojectie en resonantie kunnen demonstreren en toepassen tijdens de uitvoering van inzingoefeningen en éénstemmige liederen.
 OLR3-E1: Toepassen en demonstreren van een correcte speelhouding, vingerzetting of -plaatsing, en speel- of slagtechnieken op een harmonisch begeleidingsinstrument tijdens het begeleiden van liederen.
 OLR3-E1: Liederen uit verschillende genres kunnen zingen en zichzelf tegelijkertijd begeleiden op een harmonisch begeleidingsinstrument a.d.h.v. verschillende elementaire begeleidingstechnieken met gebruik van basis- en slash akkoorden (piano).
 OLR3-E1: Fouten opsporen bij zichzelf tijdens het vocaal en instrumentaal musiceren en aan de hand van algemene feedback zichzelf bijsturen.

GROEPSMUSICEREN 1
 OLR3-E1: Kennen en toepassen van kwaliteitsverhogende factoren tijdens het musiceren op eigen niveau op vlak van ritme, melodie, dynamiek, tempo, klankkleur, samenklank en vorm.
 OLR3-E1: Bijsturen van de eigen inbreng op basis van feedback door de docent in functie van het muzikaal eindproduct.

ARTISTIEK WERK CREËREN 1
 OLR1-E8: Demonstreren van enkele muzikale eindproducten gemaakt met basismuzieksoftwarepakketten en apps die gebruikt worden in het secundair onderwijs.
 OLR3-E1: Actief op zoek gaan naar en uittesten van nieuwe software, nieuwe instrumenten, nieuwe trends ... geschikt voor de klaspraktijk.
 OLR3-E1: Alle instrumenten uit het ruime aanbod van het schoolinstrumentarium kunnen benoemen, indelen en beheersen van de verschillende speeltechnieken.
 OLR3-E1: Experimenteren met elementaire ritmische en melodische improvisatietechnieken en deze kunnen demonstreren op leerlingenniveau.
 OLR3-E1: Ontdekken en uitvoeren van vocaal en instrumentaal repertoire voor secundair onderwijs.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Boost! 1 LeerwerkboekVerplicht
  • Auteur: Bouckaert, J., Dewolf, L.
  • Editie: 2024
  • ISBN-nr: 978-94-631-0772-3
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Boost! tweede graad (leerwerkboek)Verplicht
  • Auteur: Bouckaert, J. & Dewolf, L.
  • Uitgever: Kalmthout: Pelckmans
  • Editie: 2018
  • ISBN-nr: 978-90-289-9067-8
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Boost!2 (leerwerkboek)Verplicht
  • Auteur: Bouckaert, J. & Dewolf, L.
  • Uitgever: Kalmthout: Pelckmans
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-90-289-8789-0
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
In koor natuurlijk zingen - Een handleiding voor een goede (koor)zangtechniekVerplicht
  • Auteur: Van der Vinne, Kl.
  • Uitgever: Broekmans & Van Poppel
  • ISBN-nr: 978-90-719-3903-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Muzikale opvoeding 1: Musiceren en creëren 1 - Artistiek werk creëren 1Verplicht
  • Auteur: Scheerens Tom
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Editie: 2022-2023
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges60,00 uren
  • Omschrijving: INDIVIDUEEL MUSICEREN 1: 12 uur
    GROEPSMUSICEREN 1: 12 uur
    ARTISTIEK WERK CREËREN 1: 36 uur
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd6,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd0,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie33,50 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit olod wordt opgesplitst in 3 modules: individueel musiceren, groepsmusiceren en artistiek werk creëren.
INDIVIDUEEL MUSICEREN 1
 Contactonderwijs: 1 uur per week (Campus Goudstraat) waarvan 0,5 uur zang en 0,5 uur instrument, telkens in kleine groepen
 Aantal docenten: 2 docenten (1 docent voor zang, 1 docent voor begeleidingpraktijk)
 Groepsgrootte: kleine groepjes (maximumgrootte: 3 studenten)
 Werkwijze: De studenten krijgen in groep een aantal basisprincipes aangeleerd via coöperatief onderwijs. Elke student dient daarna de aangeleerde principes in te oefenen, verder te ontwikkelen en zijn vorderingen te demonstreren aan de groep. De studenten moeten gericht feedback geven op de eindproducten, zowel aan zichzelf als aan de groep. De docent geeft aan elke student individuele sturing om de competenties van de student kwalitatiever te ontwikkelen.
 Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd, maar demonstreren hun competenties ook in de vorm van een praktijkexamen waar alle deelcompetenties samen worden geëvalueerd.

GROEPSMUSICEREN 1
 Contactonderwijs: 1 uur per week (Campus Goudstraat)
 Aantal docenten: 1 docent
 Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
 Werkwijze: De studenten worden ondergedompeld in verschillende bezettingen en musiceren op eigen niveau. De docent stuurt het volledige proces. De focus ligt op het leren kwalitatief afwerken van muzikale nummers.
 Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.

ARTISTIEK WERK CREËREN 1
 Contactonderwijs: 3 uur per week (Campus Goudstraat)
 Aantal docenten: 1 docent
 Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
 Werkwijze: De studenten maken kennis met het uitgebreide schoolinstrumentarium alsook multimediale toepassingen voor leerlingen. Daarnaast ervaren ze enkele transfermogelijkheden naar de vier andere artistieke domeinen. De docent stuurt het volledige proces.
 Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.

Bij vragen en problemen kan de student contact opnemen met de betrokken docenten, via digitale weg (e-mail, Teams, digitaal leerplatform).

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterObservatie30,00
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.