Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 103,50 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 26,05
Totale kostprijs: € 26,05
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bouckaert Joris, Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
NDIVIDUEEL MUSICEREN 2
OLR3-E1: Comfortabel, zelfzeker en met standvastige stem éénstemmige liederen expressief kunnen voorzingen voor een groep.
OLR3-E1: Liedpartituren zelfstandig ontcijferen, instuderen en correct uitvoeren op vlak van zang (intonatie, melodie, ritme, tekstinhoud, tekstuitspraak, tongval, ademhaling, expressie) en begeleidingstechnieken (basis-, slash- en septiemakkoorden).
OLR3-E1: Een goede basistechniek wat betreft zanghouding, middenrifademhaling, klankprojectie en resonantie kunnen demonstreren en toepassen tijdens het simultaan zingen en begeleiden van éénstemmige liederen.
OLR3-E1: Toepassen en demonstreren van een correcte speelhouding, vingerzetting of -plaatsing, en speel- of slagtechnieken op een harmonisch begeleidingsinstrument tijdens het begeleiden van liederen (piano: met inbegrip van klavieruitbreiding door omkeringen / gitaar: met inbegrip van fijne vingertechniek in de rechterhand).
OLR3-E1: Liederen uit verschillende genres zingen en zichzelf tegelijkertijd begeleiden op een harmonisch begeleidingsinstrument a.d.h.v. een combinatie van of een variatie op een aantal elementaire begeleidingstechnieken met gebruik van basis-, slash en septiemakkoorden (piano) of met gebruik van basisakkoorden (gitaar).
OLR3-E1: Liederen uit verschillende genres voorzien van een functionele intro en het geheel uitvoeren met een evenwichtige balans tussen stem en begeleidingsinstrument.
OLR3-E1: Fouten opsporen bij zowel zichzelf als bij de groep tijdens het vocaal en instrumentaal musiceren en aan de hand van algemene feedback zowel zichzelf vocaal en instrumentaal als de groep vocaal bijsturen.
GROEPSMUSICEREN 2
OLR3-E1: Tijdens het musiceren fouten opsporen en verbeterpunten formuleren voor de groep in de vorm van gerichte feedback.
OLR3-E1: Suggesties geven om een muzikaal eindproduct met een groep bij te sturen.
OLR3-E1: Een muzikaal eindproduct aan de hand van de aangeleverde kwaliteitsverhogende factoren afwerken.
ARTISTIEK WERK CREËREN 2
OLR8-E1: Een elementaire geluids- en beeldopname realiseren in functie van de klaspraktijk.
OLR3-E1: Leiden van het aanleerproces bij vocaal repertoire voor secundair onderwijs en de hieraan gekoppelde muzikale vaardigheden toepassen.
OLR3-E1: Leiden van het aanleerproces bij instrumentaal repertoire voor secundair onderwijs wat betreft schoolinstrumentarium, keyboard, slagwerk, basgitaar en variabele bezetting en de hieraan gekoppelde muzikale vaardigheden toepassen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit olod wordt opgesplitst in 3 modules: individueel musiceren, groepsmusiceren en artistiek werk creëren.
INDIVIDUEEL MUSICEREN 2
Contactonderwijs: 2 uur per week (Campus Goudstraat) waarvan 1 uur zang en 1 uur instrument, telkens in kleine groepen
Aantal docenten: 2 docenten (1 docent voor zang, 1 docent voor begeleidingspraktijk)
Groepsgrootte: kleine groepjes (maximumgrootte: 3 studenten)
Werkwijze: De studenten krijgen in groep een aantal basisprincipes aangeleerd via coöperatief onderwijs. Elke student dient daarna de aangeleerde principes in te oefenen, verder te ontwikkelen en zijn vorderingen te demonstreren aan de groep. De studenten moeten gericht feedback geven op de eindproducten, zowel aan zichzelf als aan de groep. De docent geeft aan elke student individuele sturing om de competenties van de student kwalitatiever te ontwikkelen.
Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd, maar demonstreren hun competenties ook in de vorm van een praktijkexamen waar alle deelcompetenties samen worden geëvalueerd.
GROEPSMUSICEREN 2
Contactonderwijs: 1 uur per week (Campus Goudstraat)
Aantal docenten: 1 docent
Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
Werkwijze: De studenten worden ondergedompeld in verschillende bezettingen (koor, instrumentaal ensemble, klasbezetting…) en musiceren op eigen niveau. De studenten formuleren zelf verbeterpunten en feedback. Samen met de docent geven ze zo het afwerkingsproces vorm. De focus ligt op het leren kwalitatief bijsturen van muzikale nummers.
Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.
ARTISTIEK WERK CREËREN 2
Contactonderwijs: 2 uur per week (Campus Goudstraat)
Aantal docenten: 1 docent
Groepsgrootte: halve groep (maximumgrootte: 10 studenten)
Werkwijze: De studenten leiden het aanleerproces voor repertoire secundair onderwijs. De docent geeft feedback op de muzikale vaardigheden van de studenten tijdens dit aanleerproces. Daarnaast leren de studenten elementaire geluids- en beeldopnames maken en bewerken.
Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.
Bij vragen en problemen kan de student contact opnemen met de betrokken docenten, via digitale weg (e-mail, Teams, digitaal leerplatform).
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 30,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.