Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Keuzeoptie:
- Nederlands - niet thuistaal
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 152,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Vervaet Peter
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student heeft inzicht in de werking en het belang van coachingsgesprekken in het individuele leerproces van de NT2-leerders.
· De student past coachingstechnieken toe tijdens het leerproces van de NT2-lerenden.
· De student heeft inzicht in de werking en het belang van trajectgesprekken in het individuele leerproces van de NT2-leerders.
· De student heeft zicht op de vervolgmogelijkheden voor de NT2-leerder.
· De student omschrijft de principes van autonoom leren.
· De student stimuleert autonoom leren bij NT2-leerders.
· De student heeft inzicht in het belang van buitenschools leren.
· De student kent initiatieven die buitenschools leren faciliteren.
· De student stimuleert buitenschools leren bij NT2-leerders.
· De student heeft inzicht in diverse vormen van informeel leren.
· De student faciliteert informeel leren.
· De student reflecteert over interculturele communicatie in de NT2-les.
· De student houdt in zijn onderwijspraktijk rekening met de culturele diversiteit in zijn klas.
· De student heeft inzicht in klassenmanagement.
· De student houdt er in contact met de NT2-leerders rekening mee dat niet iedereen vertrouwd is met schoolse conventies.
Omschrijving Inhoud
· Leerprocessen van mensen met laag cognitief niveau en/of lage scholing.
· Verhoogde aandacht psychosociaal welbevinden van de cursist
· Lesactiviteiten ontwikkelen afgestemd op rollen van de NT2-lerende
· Motivatiegesprekken
· Meertaligheid
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.