Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 9,95
Totale kostprijs: € 9,95
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bollaert Tamara
Andere docenten: Jossels Daan, Soete Nel, Strobbe Ilse, Van Daele Pauline
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student definieert de begrippen taal en taalbeschouwing. (OLR3-E2)
De student plaatst grammatica binnen de context van taalbeschouwing. (OLR3-E1)
De student benoemt in enkelvoudige en samengestelde zinnen alle zinsdelen.(redekundige ontleding) (OLR3-E1 +OLR3-E2)
De student past de linguïstische terminologie toe op taaluitingen. (OLR3-E2)
De student past de grammaticale terminologie (en de correcte afkortingen) toe op taaluitingen. (OLR3-E2)
De student benoemt de woordsoorten. (OLR3-E1 + OLR3-E2)
De student verklaart taalfouten aan de hand van de theorie van de woordsoorten. (OLR3-E1)
De student heeft kennis van vakgerichte, digitale taalhulpmiddelen. (OLR1E8 + OLR3-E4)
De student hanteert vakgerichte, digitale taalhulpmiddelen. (OLR1E8 + OLR3-E4)
De student verkent de relatie tussen taal en wereldbeeld. (OLR10-E1)
De student past de spellingtheorie correct toe. (OLR3-E1)
De student herkent taalfouten en verbetert ze. (OLR3-E1)
De student reflecteert kritisch op het eigen taalgebruik en dat van anderen. (OLR3-E1)
Omschrijving Inhoud
- Wat is taal?
- Woordleer: woordsoorten
- Zinsleer
- Zinsdelen
- Enkelvoudige zinnen ontleden
- Samengestelde zinnen ontleden
- Complexe zinnen ontleden
- Grammaticale terminologie
Dit alles is gekoppeld aan OLR3-E1 en OLR3-E2.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Onderwijsorganisatie dagtraject
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie en maakt zelfstandig de oefeningen.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Als de student op één van de onderdelen (Wat is taal? en woordleer enerzijds, zinsleer anderzijds) minder dan 9/20 scoort, kan de student maximaal 9 op 20 behalen voor dit olod.