Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bollaert Tamara
Andere docenten: Adam Amanda, Jossels Daan, Van Daele Pauline, Van Uytvanck An
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
De student leest verschillende romans, graphic novels, verhalen en dichtbundels in functie van (verhaal)analyse (OLR3-E1)
De student bekijkt films in functie van verhaalanalyse. (OLR3-E1 + OLR3-E2)
De student toont inzicht in verschillende aspecten en kenmerken van jeugd- en adolescentenliteratuur: kindbeeld, dubbele geadresseerdheid, asymmetrisch communicatieve situatie, impliciete en expliciete lezers, de kloof tussen jeugdliteratuur en volwassenenliteratuur, de geschiedenis van de jeugdliteratuur, de thematiek van jeugdliteratuur, de functies van jeugdliteratuur, verhaalanalyse, in de syllabus opgenomen literaire terminologie. (OLR3-E3 + OLR3-E1)
De student onderscheidt de niveaus van literaire competentie. (OLR3-E3)
De student toont inzicht in de niveaus van literaire competentie. (OLR3-E1)
De student creëert een literatuurlijst op basis van vooropgestelde criteria. (OLR5-E4 + OLR3-E1)
De student houdt rekening met verschillende vormen van diversiteit bij het selecteren van jeugdliteratuur … (OLR10-E3)
De student vult het begrip “poëzie” vanuit verschillende “ars poëtica’s” in en illustreert het met concrete voorbeelden. (OLR3-E2)
De student onderscheidt rijmelarij en authentieke poëzie. (OLR3-E2)
De student verduidelijkt de functies van poëzie-onderwijs met voorbeelden. (OLR3-E1)
De student analyseert de kenmerken en functies van jeugdpoëzie. (OLR3-E1)
De student herkent de verschillende stijlfiguren en analyseert ze. (OLR3-E1 +OLR3-E2)
De student gebruikt poëziebevorderende teksten, werkvormen, muziek … functioneel. (OLR3-E1)
De student kiest zinvolle gedichten en werkvormen in functie van de klasgroep. (OLR3-E1 + OLR5-E4 + OLR10-E1)
De student brengt leerlingen in een veilige en stimulerende atmosfeer tot creatief schrijven. (OLR3-E1)
De student definieert en situeert in de syllabus opgenomen vakterminologie. (OLR3-E2)
De student legt verbanden tussen diverse genres. (OLR3-E1)
De student analyseert tekstfragmenten uit de syllabus, identificeert de kenmerken van het specifieke genre en legt ze uit. (OLR3-E1 + OLR3-E2)
De student verklaart literair darwinisme, antropologisch structuralisme en de monomythe, linkt deze terminologie aan de verschillende genres en illustreert met voorbeelden. (OLR3-E2 + OLR3-E1)
De student illustreert de kenmerken van de besproken genres aan de hand van concrete voorbeelden. (OLR3-E1)
De student verbindt de leerstof met actuele kunst en literaire vormen. (OLR10-E1)
De student past de verhaalanalyse toe op literaire werken. (OLR3-E1 + OLR3-E2)
De student analyseert inhoudelijke en technische aspecten van filmfragmenten, stripverhalen, graphic novels, soaps en reclame. (OLR3-E1 + OLR3-E2)
De student zoekt relevante achtergrond bij de inhouden. (OLR1-E8)
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie een deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Als de student op één van de onderdelen (examen enerzijds, werkstuk anderzijds) minder dan 9/20 scoort, kan de student maximaal 9 op 20 behalen voor dit olod.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de cultuurweken Nederlands 2 is noodzakelijk. Niet-deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.
Actieve deelname aan extra-murosactiviteiten (theater, film) is noodzakelijk aangezien deze sessies (een deel van de) evaluatie bevatten.