Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 154,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 17,50
Totale kostprijs: € 17,50
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Demuynck Tom, Denaeyer Katrien, Descheemaeker Sien, Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
De student verwerft vakinhoudelijke competenties. De student doorloopt een beeldend ontwerp- én onderzoeksproces met aandacht voor de wisselwerking tussen beschouwen en creëren. De student komt in contact met verschillende kunstvormen, experimenteert met materialen, technieken en bouwstenen én met de betekenisgeving van een beeld. Het olod bestaat uit 3 onderdelen:
Binnen atelier onderzoekt de student tijdens de bootcamps materiaal, technieken en bouwstenen (=MTB) en beantwoordt hij/zij tijdens projecten opgelegde ontwerpvragen (Wat is een stilleven? Wat is naakt?) aan de hand van eigen beeldend werk.
Kan de student...
Beeldende bouwstenen herkennen en benoemen?
Belichten hoe bouwstenen zich tot elkaar en tot verschillende kunstvormen verhouden?
Gericht materiaal, technieken en bouwstenen (=MTB) verkennen en ermee experimenteren?
Gericht materiaal, technieken en bouwstenen (=MTB) verwerken in beeldende creaties?
Binnen beeldend onderzoek gaat de student tekenen en vormgeven vanuit waarneming, zowel met analoge als digitale media.
Kan de student...
De eigen waarneming vertalen naar diverse visuele media.
Gerichte keuzes maken bij het inzetten van analoge en digitale media in functie van sfeer en beleving.
Binnen input onderzoekt de student een beeldend thema met aangereikte literatuur en bronnen.
Kan de student...
Kunst en beeld plaatsen in tijd en ruimte (nu en toen, hier en daar).
Kunst en beeld vanuit verschillende invalshoeken benaderen.
Een beeldend thema met aangereikte literatuur en bronnen onderzoeken.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 30,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 70,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben recht op een nieuwe inleverdatum.
Als de student op één van de onderdelen (input, beeldend onderzoek, project A en project B) minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan excursie/museumbezoek gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.