Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 102,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Petit Wim, Van Daele Pauline, Vanderstraeten Wouter, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- Beheersen van de vaktaal.
De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud).
De student kan:
• basisvaardigheden taal en rekenen verwerken en correct toepassen in oefeningen en in concrete contexten;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een groeiproces in beeld brengen op vlak van taal en rekenen;
• opdrachten selecteren en uitvoeren op basis van gedetailleerde werkpunten i.f.v. de gedetailleerde doelstellingen en op basis van feedback bij coachinggesprekken.
• handelen volgens vakattitudes om diepgang op vlak van taal en rekenen te realiseren;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken;
Omschrijving Inhoud
Dit OLOD wordt op onderstaande manier ingedeeld. Verdere informatie over de vaardigheden en kennis in elk onderdeel vind je in de studiewijzer en de syllabus.
Vaardigheden taal en rekenen:
• (functionele) taalvaardigheid: accent op gesprekken voeren, teksten verwerken, taalbeschouwing, basis spelling en basis moderne vreemde talen;
• (functionele) rekenvaardigheid: nastreven gecijferdheid, in het bijzonder: wiskunde in een context plaatsen, hanteren van basisbewerkingen (verhoudingen, regel van drie, procent...);
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Bij studenten in afstandsonderwijs (AL) is het contactonderwijs beperkt tot de in hun rooster geplande contactmomenten die op afroep georganiseerd worden. In overleg met de studenten wordt afgesproken wat @campus en wat @online gebeurt. Verder zijn de docenten te allen tijde bereikbaar voor individuele vragen.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.