Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project kunstvakken 2: Input en atelier 224359/15168/2425/1/46
Studiegids

Project kunstvakken 2: Input en atelier 2

24359/15168/2425/1/46
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Denaeyer Katrien, Francken Joris, Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0108OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media.Leerdoel ElementairALG
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0304OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …).Leerdoel ElementairALG
OSO/0504OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie. Leerdoel ElementairALG
OSO/1001OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Leerdoel ElementairALG
OSO/1003OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen. Leerdoel ElementairALG

Omschrijving Inhoud

De student verwerft cultuurspecifieke competenties: hij/zij/hen leert om cultuur vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. De student doorloopt hiervoor een onderzoeks- en ontwerpproces, waarbij er aandacht is voor de continue wisselwerking tussen beschouwen en creëren. Diverse kunst- en cultuuronderdelen komen aan bod. De student kan

  • Een gestuurd onderzoek voeren
  • Cultuur beschrijven en analyseren aan de hand van het vakjargon
  • Kritisch bronnen selecteren en verwerken in functie van een onderzoeksvraag mbt cultuur
  • De geraadpleegde bronnen systematisch en efficiënt bijhouden
  • Correct refereren naar de gebruikte bronnen volgens de APA-normen
  • De onderzoeksresultaten rapporteren
  • Met elkaar in dialoog treden over de onderzoeksresultaten en de onderzoeksstrategie
  • Het belang, de organisatie en de evolutie van het onderzochte cultuuronderdeel toelichten in het jargon van de professional
  • Kunst- en cultuurtheoretische modellen toepassen op het onderzochte cultuuronderdeel
  • Experimenteren met materiaal, technieken en bouwstenen (= MTB) en protoypen in functie van een verbeeldingsproces
  • Materiaal, technieken en bouwstenen (= MTB) inzetten in een verbeeldingsproces
  • In de artistieke creatie duidelijk verwijzen naar het onderzoek

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
(Aanvullend) studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Laptop is soms nodig in de lesVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges66,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd92,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie20,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

 

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling30,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk70,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het opleidingsonderdeel.

Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in eerste en tweede examenkans.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.


Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan het werkstuk gekoppeld aan dit opleidingsonderdeel is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.