Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Denaeyer Katrien, Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0503 | OLR5-E3 De student hanteert efficiënt verschillende soorten informatiebronnen van de mediatheek, bibliotheek, media, het internet …
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1002 | OLR10-E2 De student is zich bewust van het eigen referentiekader en wereldbeeld en de invloed hiervan op het eigen handelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
De student leert kwaliteitsvolle cultuureducatie te herkennen en evalueren met behulp van het vakjargon. De mogelijkheden en moeilijkheden van het werkveld worden verkend, waardoor de student profielinzicht verwerft.
De student kan
- Cultuureducatieve initiatieven en de organisatie ervan situeren in het onderwijs en in het brede culturele veld aan de hand van praktijkvoorbeelden
- Praktijken van kwaliteitsvolle cultuureducatie herkennen en evalueren met behulp van het vakjargon: de visie op cultuureducatie koppelen aan praktijkvoorbeelden
- De uitdagingen van de erfgoedsector toelichten aan de hand van erfgoedwaardetheorie
- Verduidelijken wat de mogelijkheden en moeilijkheden zijn in het werkveld voor een cultuureducator aan de hand van praktijkvoorbeelden
- De eigen competenties, talenten en interesses benoemen en zo de mogelijkheden binnen het werkveld omschrijven
- Zich actief informeren over de actuele ontwikkelingen in het werkveld aan de hand van diverse bronnen
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Om organisatorische redenen verschilt de evaluatienorm van het opleidingsonderdeel in eerste en tweede examenkans.