Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Lanszweert Ilse
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3)
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent logica en verzamelingenleer.
- De student verwerft basisbegrippen in de logica: proposities, axioma’s van de logica, predicatenlogica.
- De student leert hoe hij waarheidstabellen opstelt en hiermee tautologieën afleidt.
- De student leert logische bewijzen geven steunend op de gekende tautologieën.
- De student analyseert de verschillende bewijstechnieken en leert in het bijzonder inductiebewijzen op te stellen.
- De student verwerft kennis over bewerkingen met verzamelingen en over delenverzameling van een verzameling.
- De student verwerft kennis over relaties en leert in het bijzonder hoe men kan bewijzen dat een relatie een equivalentie- of orderelatie is.
- De studenten verwerft kennis over functies en leert in het bijzonder hoe men kan bewijzen of een relatie een afbeelding, een injectie, een surjectie of een bijectie is.
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent getallenverzamelingen.
- De student verwerft basisbegrippen over de verschillende getallenverzamelingen: de verzamelingen van de natuurlijk getallen, van de gehele getallen, van de rationale getallen en van de reële getallen.
- De student verwerft kennis over de bewerkingen en bijhorende eigenschappen binnen de verschillende getallenverzamelingen.
- De student verwerft kennis over de mogelijke structuur die een getallenverzameling met bijhorende bewerking(en) kan vormen.
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent veeltermen en veeltermfuncties.
- De student verwerft basisbegrippen omtrent veeltermen en veeltermfuncties.
- De student verwerft kennis omtrent de bewerkingen binnen de verzameling van de veeltermen en de verzameling van de veeltermfuncties.De student verwerft kennis over de structuur die de verzameling van veeltermen/veeltermfuncties met bijhorende bewerkingen vormt.
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent elementaire functies en transformaties.
- De student verwerft basisbegrippen omtrent elementaire functies, even en oneven functies en transformaties van functies.
- De student kent het verband tussen veranderingen in het functievoorschrift en de meetkundige transformaties van bijhorende grafiek.
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen (OLR1)
- De student verkent de mogelijkheden van GeoGebra als digitaal middel om zijn toekomstige lessen rond functieleer te ondersteunen.
- De student krijgt lessen waarin getoond wordt hoe een wiskundeles didactisch aangepakt wordt, hoe een goed OLG wordt gevoerd, hoe oefeningenlessen gedifferentieerd worden aangepakt, hoe digitale tools kunnen worden ingezet.
De leraar als onderzoeker/innovator (OLR5)
- De student vergelijkt leerstof rond logica, getallen, veeltermen en functies in verschillende handboeken en gaat daar kritisch mee aan de slag.
De leraar als wereldburger (OLR10)
- De student gaat na waar de leerstofonderdelen van logica, getallen, veeltermen en functies kaderen in de huidige eindtermen.
- De student komt via toepassingen en oefeningen in aanraking met maatschappelijk actuele thema’s en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voor de 21ste eeuw.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.-
Onderwijsorganisatie dagonderwijs: zie "onderwijsorganisatie lijst"
Onderwijsorganisatie AL: zelfstudie, aangevuld met 3 terugkommomenten, een digitaal forum en veel ondersteunend digitaal materiaal.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |