Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Bolster Ilse, Ver Gucht Valerie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3)
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent vlakke meetkunde.
- Basisbegrippen in de vlakke meetkunde, middelloodlijn van een lijnstuk, deellijn van een hoek, projecties, afstand
- Studie van driehoeken: congruente driehoeken en congruentiekenmerken, merkwaardige lijnen en punten in een driehoek, eigenschappen van zijden, hoeken en merkwaardige lijnen van een driehoek, in- en omgeschreven cirkel, middenparallel van een driehoek
- Studie van vierhoeken: soorten vierhoeken en eigenschappen
- Veelhoeken – regelmatige veelhoeken
- Cirkeleigenschappen – onderlinge ligging van cirkels – raaklijnen aan cirkels
- Stelling van Thales
- Gelijkvormige driehoeken en gelijkvormigheidskenmerken
- Stelling van Pythagoras
- Driehoeksmeting in een rechthoekige driehoek
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent georiënteerde meetkunde.
- Georiënteerde lijnstukken en vectoren
- Georiënteerde hoeken
- Transformaties van het vlak: spiegeling, puntspiegeling, rotatie, translatie, homothetie, samenstelling van transformaties
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent goniometrie.
- Goniometrische getallen van een georiënteerde hoek
- Verwante hoeken
- Oplossen van willekeurige driehoeken met sinusregel en cosinusregel
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent vlakke analytische meetkunde.
- Plaatsbepaling van een punt in het vlak
- Vergelijking van een rechte
- Analytische vraagstukken
- Vergelijking van een cirkel
- De student gebruikt GeoGebra bij het oplossen van oefeningen.
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen (OLR1)
- De student verkent de mogelijkheden van GeoGebra als digitaal middel om zijn toekomstige lessen rond vlakke meetkunde te ondersteunen.
- De student krijgt lessen waarin getoond wordt hoe een wiskundeles digitaal kan verlopen.
De leraar als onderzoeker/innovator (OLR5)
- De student vergelijkt leerstof rond vlakke meetkunde en goniometrie in verschillende handboeken en gaat daar kritisch mee aan de slag.
De leraar als wereldburger (OLR10)
- De student gaat na waar de leerstofonderdelen van vlakke meetkunde en goniometrie kaderen in de huidige eindtermen.
- De student komt via toepassingen en oefeningen in aanraking met maatschappelijk actuele thema’s en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voor de 21ste eeuw.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Onderwijsorganisatie dagonderwijs: zie "onderwijsorganisatie lijst".
Onderwijsorganisatie AL: zelfstudie, aangevuld met 1 terugkommoment, een digitaal forum en veel ondersteunend digitaal materiaal.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.