Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 158,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Muynck Sabine, Ouahab Amal, Quateau Maaike, Rosseel Adelina, Van de Moortele Kaat, Van Wambeke Hanna, Verlinde Wendy, Vyt André
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0117b | OLR1-V7 De student formuleert concrete doelstellingen en acties om tegemoet te komen aan de leer- en ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen met het oog op inclusief onderwijs. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0803 | OLR8-E3 De student kent de basisprincipes van een bredeschoolwerking als een samenwerkingsverband tussen actoren die samenwerken aan een brede leer- en leefomgeving voor lerenden – in de vrije tijd en op school – met als doel maximale ontwikkelingskansen voor alle lerenden.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0804 | OLR8-E4 De student informeert zich over het aanbod en de werking van externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0807 | OLR8-V3 De student ziet in hoe samenwerken met externe partners de leer- en leefomgeving van lerenden kan verbreden en versterken en hoe dit breed leren kan faciliteren.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0901 | OLR9-E1 De student kent het Vlaamse onderwijslandschap.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0904 | OLR9-E4 De student informeert zicht over actuele onderwijskundige thema’s in onderwijs in Vlaanderen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0908 | OLR9-V3 De student plaatst het secundair onderwijs en het beroep van de leerkracht in Vlaanderen in internationaal perspectief.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0911 | OLR9-A3 De student informeert zich gericht over zijn rechtspositie en die van de lerenden.
| afsluitend | ALG |
Omschrijving Inhoud
Binnen dit olod worden ook inhouden m.b.t. Religie, Zingeving en Levensbeschouwing (Reliëf) opgenomen. Het aandeel van Reliëf binnen dit olod bedraagt 1 studiepunt.
- Inclusief onderwijs
- Diversiteit als norm
- Regelgeving m.b.t. inclusief onderwijs (leersteundecreet)
- Bepalen van leer- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen en mogelijke (redicodis-)maatregelen bij leer- en ontwikkelingsstoornissen, leermoeilijkheden of beperkingen, en maatschappelijke of psychosociale kwetsbaarheid.
- Zorgcontinuüm
- Handelingsgericht werken
- Leerling- en ouderparticipatie
- Werking van onderwijsbetrokken instanties (Centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s), Pedagogische begeleidingsdiensten, Leersteuncentra)
- Onderwijsbeleid in Vlaanderen
- Organisatie en regelgeving van het Vlaamse onderwijslandschap
- Structuur van het secundair onderwijs (incl. het buitengewoon onderwijs, het duaal leren en het systeem van leren en werken).
- Pedagogisch project en levensbeschouwelijke identiteit van secundaire scholen in Vlaanderen, met aandacht voor de Katholieke dialoogschool
- Brede schoolwerking
- Deontologie van de leraar (ambtsgeheim, aansprakelijkheid)
- Actuele thema’s op het vlak van onderwijs in Vlaanderen en Europa (juridisering van de maatschappij; internationaal vergelijkende onderzoeken…)
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Onderwijsorganisatie AL:
- Raadpleeg de studiewijzer met betrekking tot de organisatie van de contactmomenten.
- Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.