Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 151,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Badisco Vanessa, Bolle Lien, De Muynck Sabine, Huyghe Bart, Kerkhof Judith, Ouahab Amal, Putman Reinout, Quateau Maaike, Scheerens Tom, Strobbe Ilse, Verdurmen Christel, Vyncke Sophie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 + Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0212 | OLR2-V2 De student discussieert op een respectvolle manier met medestudenten over maatschappelijk relevante thema’s.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0507 | OLR5-V2 De student plant doelgericht en efficiënt leeractiviteiten voor zichzelf om continue professionele groei te realiseren.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0509 | OLR5-V4 De student kiest technieken voor gegevensverzameling en -analyse en werkt deze uit in functie van het eigen praktijkonderzoek.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0707 | OLR7-V1 De student reflecteert over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak in een team en maakt dit bespreekbaar. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0708 | OLR7-V2 De student komt binnen een team op voor de eigen mening en respecteert tegelijkertijd groepsbeslissingen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0709 | OLR7-V3 De student toont respect voor de normen, waarden en talenten van anderen in een team. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0710 | OLR7-V4 De student is zich bij het samenwerken in digitale omgevingen bewust van culturele en generationele diversiteit. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0801 | OLR8-E1 De student hanteert een doelgerichte, correcte en begrijpelijke schriftelijke en mondelinge taal in communicatie met externe partners.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0802 | OLR8-E2 De student kan in overleg met collega’s contacten leggen en doelgericht samenwerken met externe partners.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0907 | OLR9-V2 De student hanteert actief informatie over actuele ontwikkelingen in het onderwijs in maatschappelijke gesprekken over onderwijs met verschillende betrokkenen.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/1007 | OLR10-A1 De student gaat actief op zoek naar informatie over het perspectief van anderen, stelt het eigen referentiekader en wereldbeeld in vraag en stuurt bij indien nodig.
| afsluitend | ALG |
OSO/1008 | OLR10-A2 De student ontwikkelt een beargumenteerd standpunt ten aanzien van actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen, onderbouwd met relevant bronnenmateriaal.
| afsluitend | ALG |
OSO/1108 | OLR11-V2 De student heeft inzicht in de talenten binnen een team.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/1109 | OLR11-V3 De student gaat in dialoog met anderen over verschillende visies en vanuit verschillende perspectieven.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Inhoud
Naast de onderstaande inhouden worden inhouden m.b.t. taal, ICT en Religie, Zingeving en Levensbeschouwing (Reliëf) geïntegreerd in dit olod. Het aandeel van Reliëf binnen dit olod bedraagt 1 studiepunt.
Geïntegreerde visie op leraarschap
- Professionele identiteitsontwikkeling met koppeling aan persoonlijke identiteit (levensbeschouwing)
- In dialoog gaan over maatschappelijke thema's
- Professionele ontwikkeling: kwaliteiten, groeikansen en kernreflectie
- Cultuursensitief bewustzijn
Praktijkonderzoek
- Verschillende fasen van de praktijkonderzoekscyclus
- Kwaliteitscriteria praktijkonderzoek (triangulatie, multiperspectiviteit,...)
- Onderzoeksvaardigheden
- Onderzoeksplan opstellen
- Formuleren van onderzoeksvraag en deelvragen
- Technieken van gegevensverzameling
- Methoden voor gegevensanalyse
- Tools en software voor onderzoek
Actuele thema's in het onderwijs
EHBO
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
Quoteringsregels:
- De student moet voor beide onderdelen (Werkstuk en Mondeling) slagen voordat die kan slagen voor Professionalisering 2.
- Indien de student slaagt voor beide onderdelen, vormt de eindscore voor het opleidingsonderdeel het gemiddelde van deze twee onderdelen.
- Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan een aantal sessies gekoppeld aan dit olod, verder gespecifieerd in de studiewijzer, is noodzakelijk. Hierbij neemt de student zijn verantwoordelijkheid op ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.