Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 170,30 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Vyncke Sophie
Andere docenten: Smet Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
Logistiek (2 SP)
- De logistieke keten: basisbegrippen, integraal ketenbeheer en soorten logistieke bedrijven. (OLR3-E1, OLR3-E2)
- Belang van logistiek in Vlaanderen en België verklaren en aan de hand van artikels actuele veranderingen in het logistieke veld situeren. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2)
- Onderzoeken van belang van duurzame ontwikkelingsdoelen binnen logistiek (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- Studie van ‘werken in het magazijn’ (OLR3-E1, OLR3-E2)
- De rol van de voorraad binnen logistiek bespreken. (OLR3-E1, OLR3-E2)
- De voorraadadministratie bijhouden van inkomende en uitgaande goederenstroom. (OLR3-E1, OLR3-E2)
Internationale handel (4 SP)
- Motieven aanreiken waarom ondernemingen zich op de internationale markt begeven. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- De Belgische buitenlandse handel concretiseren in cijfers, grafieken en tabellen en het belang ervan voor de Belgische economie aantonen. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2)
- De rol van de wisselkoers bij internationale handel toelichten. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2)
- De gevolgen van de internationale handel voor het thuisland en het gastland kritisch beoordelen en illustreren. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- Een kritisch standpunt innemen bij de bespreking van vrijhandel en de rol van de globalisten en de andersglobalisten integreren, verklaren en illustreren. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- Argumenten pro en contra protectionisme evalueren. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- Voorbeelden geven van protectionisme en hun bestaan motiveren en kritisch beoordelen. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- De rol van de overheden, de EU en het WTO in de internationale handel kaderen en illustreren. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- Actuele gebeurtenissen en bewegingen op vlak van internationale handel kaderen en toelichten. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
- Het belang van internationale handel voor Belgische ondernemingen onderzoeken met aandacht voor digitale verwerking en presentatie van cijfergegevens over buitenlandse handel. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5)
Omschrijving Inhoud
Logistiek:
De logistieke keten.
Belang van logistiek in Vlaanderen en België.
Duurzame ontwikkelingsdoelen binnen logistiek.
‘Werken in het magazijn’.
De voorraad binnen logistiek.
Voorraadadministratie.
Bedrijfsbezoek.
Internationale handel:
De internationale markt.
De Belgische buitenlandse handel.
De wisselkoers bij internationale handel.
De internationale handel.
Vrijhandel en de rol van de globalisten en de andersglobalisten.
Protectionisme.
De rol van de overheden, de EU en het WTO.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Onderwijsorganisatie AL
- Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
- Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 90,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en de andere afspraken in die opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
De module Logistiek omvat 2 studiepunten, het schriftelijke examen telt mee voor 40% van de punten. De module Internationale Handel omvat 4 studiepunten, het schriftelijke examen en de taak tellen mee voor 60% van de punten.
Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in 1ste en 2de examenkans.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan het bedrijfsbezoek voor de module Logistiek is noodzakelijk. Niet deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.