Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 163,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 35,00
Totale kostprijs: € 35,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Claessens Gerda, De Clercq Erna, Van der Borght Kato, Vandewalle Cibe
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Inhoud
Mentale gezondheid:
- Mentale en sociale gezondheid
- Mentaal welbevinden
- Veerkracht en mentaal welbevinden
- Mentale gezondheidsproblemen
- Preventief handelen bij mentale gezondheid
- Slaap en rust
Praktijkvaardigheden i.f.v. doelgroepen (vegetariërs, baby's, peuters en kleuters, ouderen)
- Vleesvervangers
- Bereiden van flesvoeding, groente- en fruitpapjes
- Fingerfood
- Voeding voor personen met diabetes type 2
- Technieken linnen- en interieurzorg i.f.v. baby's en ouderen
- Onderhoud van de badkamer
- Organiseren en uitvoeren gezinsstrijk
- Combinatielessen indirecte zorg i.f.v. lesgeven in de 3de graad binnen het domein Maatschappij en Welzijn
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je bepaalde lessen/lesonderdelen grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Onderwijsorganisatie dagonderwijs: zie "onderwijsorganisatie lijst".
Onderwijsorganisatie AL: dit olod is deels te volgen via afstandsonderwijs en deels via contactonderwijs samen met de dagstudenten.
In de contacturen op dinsdagvoormiddag van 8u30 - 12u30 gaan de theoretische lessen rond mentaal welzijn door. Dit onderdeel van het olod is te volgen via begeleid afstandsonderwijs. De inhouden kunnen zelfstandig verwerkt worden a.h.v. de syllabus en de PowerPoints, eventuele lesopnames die ter beschikking worden gesteld op het digitale leerplatform CANVAS. Aanwezigheid in de lessen (samen met de dagstudenten) is een meerwaarde om de leerinhouden te verwerken, maar is niet verplicht. Er worden voor dit olod- onderdeel enkel vraaggestuurde contactmomenten ingepland. Er is één vast vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
In de contacturen op vrijdagnamiddag van 13u30 - 17u30 worden praktijkvaardigheden aangeleerd en worden deze vaardigheden geëvalueerd. Voor dit olod-onderdeel is het moeilijk om de competenties te verwerven als de praktijklessen in dagonderwijs niet worden bijgewoond. Deze contactmomenten dienen zelfstandig te worden ingepland in het uurrooster van de student.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 55,55 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 44,45 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 44,45 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 55,55 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort, kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod. De onderdelen zijn: mentaal welzijn, voeding en indirecte zorg.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de praktijklessen gekoppeld aan dit OLOD is noodzakelijk (ook voor de AL- studenten), waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.
Actieve deelname aan het beoordelingsmoment is noodzakelijk aangezien de sessie (een deel van de) evaluatie bevat.