Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Gezondheidsopvoeding 4: Fysiologie en basisvaardigheden directe zorg24442/15168/2425/1/39
Studiegids

Gezondheidsopvoeding 4: Fysiologie en basisvaardigheden directe zorg

24442/15168/2425/1/39
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 158,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Claessens Gerda, Van der Borght Kato
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Inhoud

Fysiologie:

  • Uitscheiding: darm- en urinewegstelsel
  • Activiteiten: ademhalingsstelsel, hart- en bloedvatenstelsel, bewegingsstelsel
  • Waarneming en cognitie: zenuwstelstel en zintuigenstelsel
  • Seksualiteit en voortplanting: voortplantingsstelsel, endocrienstelsel

Basisvaardigheden directe zorg i.f.v. doelgroepen (baby's, peuters en kleuters, ouderen)

  • Bed opmaken
  • Parameters nemen
  • Vervoeren van zorgvragers met een rolstoel
  • Ergonomisch ondersteunen van zorgvragers bij verplaatsen
  • Verzorgen kleine wonden
  • Verzorgen van baby's 
  • Specifieke zorg bij ouderen
  • Aanleggen van verbanden (basistechnieken)
  • Studiebezoeken

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Gezondheidsopvoeding 4: Fysiologie en basisvaardigheden directe zorgVerplicht
  • Auteur: Docenten GO
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Schort damestuniek 1006660 Mentha White/AzurVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: Indien de student deze schort in het eerste jaar reeds aankocht, dan hoeft hij dit nu niet meer aan te kopen!
    Zelf aan te kopen bij: Depraets - Voskenslaan 346 - 9000 Gent. Vraag om het logo en je naam op de schort te plaatsen.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges34,00 uren
  • Duur: 1 semester
Praktijk28,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,50 uren
Werkplekleren
Studiebezoek8,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie86,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je bepaalde lessen/lesonderdelen grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Voor de studenten met een bachelordiploma verpleegkunde kan voor dit OLOD vrijstelling worden aangevraagd!

Onderwijsorganisatie dagonderwijs: zie "onderwijsorganisatie lijst".

Onderwijsorganisatie AL: dit olod is deels te volgen via afstandsonderwijs en deels via contactonderwijs samen met de dagstudenten.

In de contacturen op dinsdagvoormiddag van 8u30 - 12u30 gaan de theoretische lessen rond fysiologie door. Dit onderdeel van het olod is te volgen via begeleid afstandsonderwijs. De inhouden kunnen zelfstandig verwerkt worden a.h.v. de syllabus en de PowerPoints, eventuele lesopnames die ter beschikking worden gesteld op het digitale leerplatform CANVAS. Aanwezigheid in de lessen (samen met de dagstudenten) is een meerwaarde om de leerinhouden te verwerken, maar is niet verplicht. Er worden voor dit olod- onderdeel enkel vraaggestuurde contactmomenten ingepland. Er is één vast vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.

In de contacturen op vrijdagnamiddag van 13u30 - 17u30 worden praktijkvaardigheden aangeleerd, studiebezoeken gepland en worden de vaardigheden geëvalueerd. Voor dit olod-onderdeel is het moeilijk om de competenties te verwerven als de praktijklessen in dagonderwijs niet worden bijgewoond. Deze contactmomenten dienen zelfstandig te worden ingepland in het uurrooster van de student.



Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk70,00
tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie30,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk70,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort, kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod. De onderdelen zijn fysiologie en basisvaardigheden directe zorg.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de praktijklessen gekoppeld aan dit OLOD is noodzakelijk (ook voor de AL- studenten), waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.

Actieve deelname aan het beoordelingsmoment is noodzakelijk aangezien de sessie (een deel van de) evaluatie bevat.