Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Islamitische godsdienst 4: Spiritualiteit en ILD24448/15168/2425/1/42
Studiegids

Islamitische godsdienst 4: Spiritualiteit en ILD

24448/15168/2425/1/42
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • islamitische godsdienst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Lazhar Hilmi
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Doelstellingen

We onderzoeken samen het belang van spiritualiteit met focus op de interlevensbeschouwelijke dialoog.
Daarvoor stellen we deze doelen:

  •  Het belang van spiritualiteit aantonen
  • Openstaan voor de verschillende spirituele praktijken en wegen
  • Constructief omgaan en openstaan voor de eigenheid van de levensbeschouwing van zichzelf en de anderen
  • Empathisch luisteren naar studenten met dezelfde en/of een andere levensbeschouwing
  • Zich kunnen verplaatsen in het levensbeschouwelijk perspectief van anderen
  • Constructief kritisch omgaan met eigen en andere levensbeschouwingen
  • Spirituele wegen binnen Islam bespreken (studenten IG)
  • Spirituele wegen binnen Christendom bespreken (studenten KG)
  • Theorie ILC/ILD verwoorden
  • Het belang van ILC/ILD voor het secundair onderwijs duiden en kunnen toepassen in een concreet ILC-project
  • Constructief kritisch omgaan met de moeilijkheden en kansen voor ILC/ILD
  • Paradigma's voor interlevensbeschouwelijke dialoog opsommen, benoemen en verklaren
  • Rituelen verbinden met spiritualiteit: de 5 zuilen en de 7 sacramenten opsommen, benoemen, verduidelijken
  • Moderne rituelen opsommen, benoemen en verklaren
  • Afscheidsrituelen en spirituele zorg verklaren
  • Het spirituele pad van Al Ghazili onderzoeken, verklaren en benoemen
  • Het spirituele pad Franciscus van Assisi onderzoeken, verklaren en benoemen
  • Belang van mindfulness binnen spiritualiteit benoemen, verklaren en kunnen toepassen
  • Mindfulness binnen boeddhisme benoemen en verklaren
  • Het belang van spiritualiteit in een postmoderne wereld benoemen en verklaren

Omschrijving Inhoud

1. Wat is spiritualiteit?

2. Verschillende spirituele wegen binnen islam en christendom

3. Paradigma's rond interlevensbeschouwlijke dialoog.

4. Moderne rituelen : afscheidsrituelen en spirituele zorg

5. Spiritualiteit en rituelen

6. Het spirituele pad van Al Ghazili/ Ibn Taymiyya en Franciscus van Assisi

7. ontdekken van mindfulness (in islam en boeddhisme).

8. Spiritualiteit in een postmoderne wereld

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges46,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd72,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie30,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

- Om organisatorische redenen wijkt de evaluatie af van de eerste examenperiode.

- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.