Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 427777/15168/2425/2/10
Studiegids

Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4

27777/15168/2425/2/10
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding *
    • lichamelijke opvoeding met BR
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 173,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Bewegingswetenschappen 4 (2 studiepunten)
  • Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Individuele sporten 4 (2 studiepunten)
  • Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Interactieve sporten 4 (2 studiepunten)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Bewegingswetenschappen 4op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Individuele sporten 4op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Interactieve sporten 4op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Houtte Bart
Andere docenten: Cools Wouter, De Geyter Mats, Desplentere Tim, Dhondt Tom, Vandaele Frank, Van de Velde Dirk, Van Hulle Dries
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Omschrijving Inhoud

Delen van het opleidingsonderdeel:
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Bewegingswetenschappen 4
Sporters kunnen begeleiden tot een optimaal functioneren en presteren binnen hun sport. Dit zowel op fysiek, conditioneel vlak als op technisch vlak.

Aan de hand van videoanalyse bewegingen kwalitatief kunnen analyseren.

De verschillende vormen van uithoudingstraining die binnen bewegingswetenschappen 3 aan bod kwamen, kunnen situeren binnen de verschillende energielevering systemen en binnen de verschillende trainingsmethoden. Dit zinvol kunnen inzetten bij het ontwerpen en evalueren van een trainingsschema (PFP). Men maakt een trainingsplan waarbij alle nodige elementen zorgvuldig georganiseerd zijn.
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Individuele sporten 4
Atletiek:
looptechnische vaardigheden, inzichten en basisvaardigheden verwerven in het bewegingsverloop van verschillende atletiek specifieke disciplines binnen de domeinen lopen, springen en werpen, techniek- en prestatieopdrachten
• Kunnen basistechnieken van het speerwerpen en de aflossingen demonstreren
• Kunnen foutenanalyse toepassen ifv aanbieden van remediëring en aanbieden van een passende methodische opbouw
• Ontwikkelen persoonlijke fysieke competenties bij het speerwerpen
• Ontwikkelen persoonlijke fysieke competenties voor halve fond disciplines

Gymnastiek:
• Kunnen basistechnieken aan de grond, sprong, herenbrug en rek uitvoeren,
• Kunnen de helperstechnieken bij de basistechnieken aan de grond, sprong, herenbrug en rek uitvoeren.
• Kunnen foutenanalyse toepassen ifv aanbieden van remediëring en aanbieden van een passende methodische opbouw

Redden:
• Kunnen watersafety skills demonstreren en aanleren bij anderen,
• Kunnen een aantal reddersvaardigheden demonstreren op een verdiepend niveau: veilig in/uit het water gaan, verschillende vervoers- en bevrijdingsgrepen, technieken om een slachtoffer met nekletsel te stabiliseren, werken met een reddingsgordel,
• Ontwikkelen persoonlijke fysieke competenties om een water redding uit te voeren.
• Kunnen redderstechnieken en vaardigheden op een didactische en methodische correcte manier uitwerken en overbrengen.
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Interactieve sporten 4

• De student leidt een wedstrijdsituatie via de vereenvoudigde spelregels. (OLR3-E1, E2)
• De student neemt actief deel in de les via verschillende rollen (speler, scheidsrechter, tornooileider, feedbackgever, …) met respect voor medestudenten en docent. (OLR3-E1, E2)
• De student presenteert zich in aangepaste kledij om de taken op een veilige manier uit te voeren vanuit het perspectief van blessurepreventie. (OLR3-E1)
• De student demonstreert geziene technische en tactische vaardigheden in (vereenvoudigde) spelsituaties. (OLR3-E1, E2)

• De student illustreert op welke manier vooronderstellingen op mens- en wereldbeeld een impact hebben op het aanbod in doel- of terugslagsporten. (OLR3-V5)

• De student plaatst de korte historiek van diverse doel- of in een historisch perspectief. (OLR3-V5)

Doelsporten (bijvoorbeeld: basketbal, korfbal, …):
• De student gebruikt de methodische opbouw van (alternatieve) doelspelen, doelspelcompetentiemodel voor het bepalen van een observatiestrategie.
• De student gebruikt de voornaamste basisbepalingen (terrein, materiaal, kenmerken, spelregels en speelregels) van de aangeboden doelsporten.
• De student herkent foute keuzes inzake oefenaanbod van technische en tactische vaardigheden in de aangeboden vereenvoudigde spelsituaties (grondvormen, schoolniveau).
• De student herkent geselecteerde bewegingsproblemen binnen het spelen van een grondvorm in een discipline  binnen de structuur van scoren, kansen creëren, opbouw en categoriseren, verklaren of demonstreren in de coaching- en scheidsrechterfunctie.

Verbreding terugslagsporten: (bijvoorbeeld: tafeltennis, padel, kidstennis, pickle ball, …):
• De student gebruikt de opgenomen reglementen van het sportdisciplines (tafeltennis, padel en kidstennis, ...) bij het ontwerpen van aangepaste leeractiviteiten. (OLR3-E1, E2)
• De student herkent de meest voorkomende fouten van de beschreven basistechnieken. (OLR3-E1, E2)
• De student gebruikt remediëring voor de fouten bij de geziene basistechnieken bij zichzelf of bij anderen. (OLR3-E1, E2)
• De student gebruikt gangbare didactiek en methodiek voor ontwerp van initiatie in de aangeboden terugslagsporten tafeltennis ( preping en baseping, King Pong), padel, pickleball, kidstennis, … (OLR3-E1, E2)

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

  1. Elke student krijgt een score op 20 voor elk onderdeel van een leereenheid (bewegingswetenschappen, individuele sporten 4, interactieve sporten 4).
  2. Een student die voor de helft of meer van de onderdelen van de leereenheid een tekort heeft, kan maximum 8/20 halen voor de leereenheid .  
  3. Een student die op één van de onderdelen van de leereenheid minder dan 7 op 20 scoort, kan maximum 7/20 behalen voor de leereenheid.
  4. Indien niet alle evaluatie-onderdelen van een onderdeel van een leereenheid worden afgelegd, behaalt de student een onvolledig traject voor dat onderdeel, een 1/20 voor de leereenheid (Basis LO1) en maximaal 7/20 voor het samengestelde OLOD (Sport en bewegingsleer 4)

    Studenten die niet geslaagd zijn voor het samengestelde OLOD én de leereenheid in eerste examenkans, nemen in de tweede examenkans enkel het onderdeel of de onderdelen op waarvoor ze geen 10/20 behaalden. De punten van de geslaagde onderdelen worden overgedragen naar de tweede examenkans.