Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Lichamelijke opvoeding 3: Sport en bewegingsleer 3 - Interactieve sporten 327778/15168/2425/27781/67
Studiegids

Lichamelijke opvoeding 3: Sport en bewegingsleer 3 - Interactieve sporten 3

27778/15168/2425/27781/67
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding *
    • lichamelijke opvoeding met BR
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Lichamelijke opvoeding 3: Sport en bewegingsleer 3.
Studieomvang: 2 studiepunten
Totale studietijd: 50,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 25,00
Totale kostprijs: € 25,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Lichamelijke opvoeding 3: Sport en bewegingsleer 3' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: De Cock Stijn, Desender Demi, Desplentere Tim, Dhondt Tom, Hoebeke Kris, Van Aeken Tim, Vandaele Frank, Van de Velde Dirk
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Doelstellingen

Badminton: 

de student demonstreert technische en tactische vaardigheden binnen spelconcepten 1 t.e.m. 5

- de student kent de tactische principes van dubbelspel en  kan deze toepassen in een wedstrijdsituatie

- de student kan het voetenwerk op een half en een volledig veld en dubbelspel correct uitvoeren en toepassen in een spelsituatie.


Contact en Verdediging:

- de student demonstreert eigen vaardigheidsniveau in valscholing en werptechnieken

- de student demonstreert eigen vaardigheidsniveau in countertechnieken, zowel rechtstaand als op de grond

- de student demonstreert eigen vaardigheidsniveau op de grond (houdgrepen en klemmen)


Handbal:

- de student demonstreert technische en tactische vaardigheden binnen grondvormen 1 t.e.m. 6

- de student fungeert in verschillende ondersteunende rollen binnen een vast afgebakende spelenreeks (grondvormen 1 t.e.m. 6) cfr. afgesproken basisregels.


Voetbal:

- de student kan de technische en tactische vaardigheden binnen de vereenvoudigde spelsituaties van het doelspelcompetentiemodel uitvoeren

- de student kan ondersteunende functies als scheidsrechter, coach opnemen bij het leiden en begeleiden van 5 – 5 spelsituaties.

- de student kan de competenties van zichzelf en medestudenten evalueren, inschatten en bijsturen

- de student demonstreert eigen vaardigheidsniveau binnen GV5 en 6 



Omschrijving Inhoud

De student leert gebruik maken van vakterminologie en basisvaardigheden in verschillende interactieve sporten zoals Badminton, Contact & Verdediging, handbal en Voetbal.

De vaardigheden situeren zich in verschillende rollen zoals aanvaller, verdediger, kapitein, feedbackgever, scheidsrechter, ... en worden via een spelgerichte manier aangeboden.

De student krijgt voor de respectievelijke sporten inzicht in de historiek, de verschillende spelconcepten (bij doelsporten, terugslagsporten, verdedigingssporten), bijhorende leerstofopbouw, methodiek en didactiek.

De student maakt kennis met de structurele elementen van een doelsport (opbouw, kansen creëren, scoren) via aangepaste spelvormen/grondvormen (cfr. Doelspelcompetentiemodel).

Bij terugslagsporten (badminton) komen vereenvoudigde spelconcepten aan bod in verschillende spelniveaus (technische/tactische aanpassingen) en komt de basis tactische en methodisch opbouw van dubbelspel aan bod.

Bij Contact & Verdediging komen verschillende grondtechnieken, werptechnieken, valscholing en countertechnieken van Judo aan bod.

Het inslijpen van geziene tactiek en techniek gebeurt in aangepaste oefenvormen met focus op beslissingname en/of uitvoering.

De student leert kritisch vakspecifieke bronnen gebruiken in voorbereiding van het ontwerpen van een leerweg voor het jonge kind en adolescent.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Leren voetballenVerplicht€ 25,00
  • Auteur: GOETHALS, R., VANSTEENBRUGGE, P., VAN RENTERGHEM, B.
  • Uitgever: Publicatiefonds voor lichamelijke opvoeding
  • Editie: 2004
  • ISBN-nr: 978-90-708-7054-6
  • Code: 1317
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Van schuttle tot smash. Basisboek Badminton.Verplicht
  • Auteur: De Clerck, I.; Benoit, P.
  • Uitgever: Leuven: Acco
  • ISBN-nr: 978-94-634-4101-8
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Lichamelijke opvoeding 3: Sport en bewegingsleer 3 - Interactieve sporten 3: Contact en verdedigingVerplicht
  • Auteur: D. Van De Velde & J. De Geyter
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Praktijk21,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie27,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk40,00
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie60,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk40,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

  • Elke student krijgt een score op 20 voor elk onderdeel van een leereenheid (badminton, contact en verdediging, handbal, voetbal, theorie).
  • Een student die voor de helft of meer van de onderdelen van de leereenheid een tekort heeft, kan maximum 8/20 halen voor de leereenheid ("Interactive sporten 3”).
  • Een student die op één van de onderdelen van de leereenheid minder dan 7 op 20 scoort, kan maximum 7/20 behalen voor de leereenheid (“Interactieve sporten 3”).
  • Indien niet alle evaluatie-onderdelen van een onderdeel van een leereenheid worden afgelegd, behaalt de student een onvolledig traject voor dat onderdeel, een 1/20 voor de leereenheid (“interactieve sporten 3”) en maximaal 7/20 voor het samengestelde OLOD ("Lichamelijke Opvoeding 3: Sport en bewegingsleer 3").

Studenten die niet geslaagd zijn voor het samengestelde OLOD ("Lichamelijke Opvoeding 3: Sport en bewegingsleer 3") én de leereenheid (“Interactieve sporten 3”) in eerste examenkans, nemen in de tweede examenkans enkel het onderdeel of de onderdelen op waarvoor ze geen 10/20 behaalden. De punten van de geslaagde onderdelen worden overgedragen naar de tweede examenkans.

Afwezigheid wettigen

Tijdens de contacturen van de verschillende leeronderdelen vinden praktijkexamens plaats (buiten de examenperiode).
Actieve deelname aan deze contactmomenten is noodzakelijk aangezien deze lessen evaluatie bevat. Enkel met een geldig afwezigheidsattest krijgt de student het recht op een inhaalmoment.

Gewettigd afwezig op het examen?
- Studenten dienen hun attest in binnen de 24u. De termijn start op de dag waarop het afwezigheidsattest werd uitgeschreven.
- Indienen kan via Dinar > Toepassingen > Afwezigheid melden. Het originele attest kan altijd opgevraagd worden, hou het dus het hele academiejaar bij.