Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Muzikale opvoeding 3: Musiceren en creëren 324461/15168/2425/1/00
Studiegids

Muzikale opvoeding 3: Musiceren en creëren 3

24461/15168/2425/1/00
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 158,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bouckaert Joris
Andere docenten: Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Inhoud

INDIVIDUEEL MUSICEREN 3
• OLR3-E1: Comfortabel, zelfzeker en met standvastige stem éénstemmige liederen expressief kunnen voorzingen voor een groep met aandacht voor sfeer en stijlgetrouwheid.
• OLR3-E1: Liedpartituren zelfstandig ontcijferen, instuderen en correct uitvoeren op vlak van zang (intonatie, melodie, ritme, tekstinhoud, tekstuitspraak, ademhaling, frasering, dynamiek, expressie) en begeleidingstechnieken (basis-, slash-, sus-, add-, 7- en 9-akkoorden).
• OLR3-E1: Leiden van een inzingoefening op klasniveau en de groepsleden bijsturen op vlak van basistechniek zang (zanghouding, middenrifademhaling, klankprojectie en resonantie).
• OLR3-E1: Kennen en formuleren van tips om de algemene stemhygiëne en zangtechniek op klasniveau te verbeteren.
• OLR3-E1: Toepassen en demonstreren van een correcte speelhouding en pedaalgebruik, vingerzetting of -plaatsing, en speeltechnieken op een harmonisch begeleidingsinstrument.
• OLR3-E1: Liederen uit verschillende genres zingen en zichzelf tegelijkertijd begeleiden op een harmonisch begeleidingsinstrument a.d.h.v. een combinatie van of een variatie op een aantal elementaire begeleidingstechnieken met gebruik van een uitgebreider speelbereik en verrijkte basisakkoorden op piano (slash, sus, add, 7 en 9).
• OLR3-E1: Liederen uit verschillende genres voorzien van een functionele intro, tussenspel en slot en het geheel uitvoeren met een evenwichtige balans tussen stem en begeleidingsinstrument, in functie van de sfeer en de stijl van het lied.
• OLR3-E1: De begeleiding van een lied in een bepaalde muziekstijl reduceren tot een elementair begeleidingspatroon (akkoordenprogressies, typische ritmisch-melodische patronen ...) op een harmonisch begeleidingsinstrument en deze vlot kunnen toepassen tijdens het zingen.
• OLR3-E1: Fouten opsporen bij zowel zichzelf als de groep tijdens het vocaal en instrumentaal musiceren en aan de hand van algemene en gerichte feedback zowel zichzelf vocaal en instrumentaal als de groep vocaal bijsturen.
• OLR3-V2: Actief op zoek gaan naar anderstalige liederen geschikt als uitwerking voor het secundair onderwijs in liedboeken of op diverse muzieksites en online bibliotheken.

GROEPSMUSICEREN 3
• OLR3-E1: Toepassen van kwaliteitsverhogende factoren tijdens het musiceren op eigen niveau op vlak van ritme, melodie, dynamiek, tempo, klankkleur, samenklank en vorm in relevante praktijksituaties.
• OLR3-E1: Functioneel bijsturen van het artistiek eindproduct.
• OLR3-E1: Een muzikaal eindproduct afwerken in functie van een toonmoment en dit kunnen onderbouwen met argumenten gebaseerd op stijlinzicht.
• OLR3-E1: Vlot en accuraat leiding nemen bij zowel het vocaal, het instrumentaal en het vocaal-instrumentaal musiceren.
• OLR3-E1: Kennen en toepassen van repetitietechnieken.
• OLR3-E1: Selecteren van gepast repertoire voor de gegeven praktijksituaties en deze keuze muzikaal kunnen onderbouwen.

ARTISTIEK WERK CREËREN 3
• OLR3-E1: Toepassen van kwaliteitsverhogende factoren en zo een muzikaal eindproduct op een hoger niveau afwerken gericht op een klasgroep in het secundair onderwijs.
• OLR3-E1: Leiden van het afwerkingsproces bij vocaal en instrumentaal repertoire voor secundair onderwijs en de hieraan gekoppelde muzikale vaardigheden toepassen.
• OLR3-E1: Uitvoeren en afwerken van vocaal, instrumentaal en vocaal-instrumentaal repertoire voor schoolinstrumentarium op eigen niveau.
• OLR3-E1: Akkoorden opbouwen en elementaire harmonische verbindingen uitschrijven.
• OLR3-E1: Herkennen en situeren van hoofdthema’s van meesterwerken uit de klassieke muziek en 20ste eeuw en deze kaderen binnen een brede maatschappelijke culturele context.
• OLR3-E1: Een partituur waarin sol- en fasleutel voorkomen correct lezen en uitvoeren in een vastgelegd tempo (zonder voorbereidingstijd).
• OLR3-E1: Eénstemmige en meerstemmige ritmische oefeningen met maatverandering in enkelvoudige en samengestelde maatsoorten correct uitvoeren in een vastgelegd minimumtempo (zonder voorbereidingstijd).
• OLR3-E1: Correct intoneren en reproduceren van tonale vocalises (met voorbereidingstijd).
• OLR3-E1: Kunnen slaan van alle relevante maatsoorten tijdens het uitvoeren van een partituur met maatveranderingen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Boost! 1 LeerwerkboekVerplicht
  • Auteur: Bouckaert, J., Dewolf, L.
  • Editie: 2024
  • ISBN-nr: 978-94-631-0772-3
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Boost! Artistieke Vorming - leerwerkboekVerplicht
  • Auteur: Bouckaert, Joris en Dewolf, Luc
  • Uitgever: Kalmthout: Pelckmans
  • Editie: 2021
  • ISBN-nr: 978-94-640-1087-9
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Boost!2 (leerwerkboek)Verplicht
  • Auteur: Bouckaert, J. & Dewolf, L.
  • Uitgever: Kalmthout: Pelckmans
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-90-289-8789-0
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Jeux de rythmes ... jeux de clés, Volume 4Verplicht
  • Auteur: Jollet, J.-C.
  • Uitgever: Paris: Gerard Billaudot
  • ISBN-nr: 979-00-430-6045-1
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Van 't blad zingen - Deel II met ritmeVerplicht
  • Auteur: Egmond, M.
  • Uitgever: Amsterdam: Broekmans & Van Poppel B.V.
  • ISBN-nr: 978-10-900-1589-1
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges72,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd8,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd0,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie78,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit olod wordt opgesplitst in 3 modules: individueel musiceren, groepsmusiceren en artistiek werk creëren.

INDIVIDUEEL MUSICEREN 3
 Contactonderwijs: 2 uur per week (Campus Goudstraat) waarvan 1 uur zang en 1 uur instrument, telkens in kleine groepen
 Aantal docenten: 2 docenten (1 docent voor zang, 1 docent voor begeleidingspraktijk)
 Groepsgrootte: kleine groepjes (maximumgrootte: 3 studenten)
 Werkwijze: De studenten krijgen in groep een aantal basisprincipes aangeleerd via coöperatief onderwijs. Elke student dient daarna de aangeleerde principes in te oefenen, verder te ontwikkelen en zijn vorderingen te demonstreren aan de groep. De studenten moeten gericht feedback geven op de eindproducten, zowel aan zichzelf als aan de groep. De docent geeft aan elke student individuele sturing om de competenties van de student kwalitatiever te ontwikkelen.
 Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd, maar demonstreren hun competenties ook in de vorm van een praktijkexamen waar alle deelcompetenties samen worden geëvalueerd.

GROEPSMUSICEREN 3
 Contactonderwijs: 2 uur per week (Campus Goudstraat)
 Aantal docenten: 1 docent
 Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
 Werkwijze: De studenten worden ondergedompeld in verschillende bezettingen (koor, instrumentaal ensemble, klasbezetting…) en musiceren zo op eigen niveau. De studenten gaan zelf op zoek naar repertoire volgens relevante praktijksituaties en nemen het volledige repetitieproces in handen. De focus ligt op het leren zelfstandig inoefenen en kwalitatief afwerken van muzikale nummers. De docent gaat vooral coachend te werk.
 Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.

ARTISTIEK WERK CREËREN 3
 Contactonderwijs: 4 uur per week (Campus Goudstraat)
 Aantal docenten: 1 docent
 Groepsgrootte: halve groep (maximumgrootte: 10 studenten)
 Werkwijze: De studenten leiden het aanleer- en afwerkingsproces voor repertoire secundair onderwijs. De docent geeft feedback op de muzikale vaardigheden van de studenten tijdens dit aanleerproces. Daarnaast leren de studenten de inzichten van elementaire harmonie, ritmisch-melodische vaardigheden en luistervaardigheden.
 Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterObservatie30,00
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.