Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 179,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bouckaert Joris
Andere docenten: Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Inhoud
INDIVIDUEEL MUSICEREN 4
OLR3-E1: Comfortabel, zelfzeker en met standvastige stem éénstemmige liederen expressief kunnen voorzingen voor een groep met aandacht voor inleving, sfeer en stijlgetrouwheid.
OLR3-E1: Liedpartituren zelfstandig ontcijferen, instuderen en correct uitvoeren op vlak van zang (intonatie, melodie, ritme, tekstinhoud, tekstuitspraak, tongval, ademhaling, frasering, dynamiek, expressie) en begeleidingstechnieken (piano: basis-, slash-, sus-, add-, 7- en 9-akkoorden / gitaar: basis-, barré- en septiemakkoorden), sfeer en stijlgetrouwheid.
OLR3-E1: Bestaande complexe partituren gericht opzoeken en harmonisch reduceren en omzetten naar bruikbare akkoordsymbolen.
OLR3-E1: Eigen gekozen liedrepertoire zelfstandig analyseren, functioneel harmoniseren en correct uitvoeren.
OLR3-E1: Elementair geharmoniseerde liederen voorzien van verrijkte akkoorden in functie van de sfeer en uitvoeringspraktijk.
OLR3-E1: Fouten opsporen bij zowel zichzelf als de groep tijdens het vocaal en instrumentaal musiceren en aan de hand van algemene en gerichte feedback zowel zichzelf als de groep bijsturen.
GROEPSMUSICEREN 4
OLR3-E1: Selecteren van gepast repertoire in functie van het opgegeven thema, kader … en deze keuze muzikaal kunnen onderbouwen met argumenten gebaseerd op vergelijking van verschillende uitvoeringen.
OLR3-E1: Arrangeren van geselecteerd repertoire in functie van de eigen bezetting.
OLR3-E1: Toepassen van kwaliteitsverhogende factoren in functie van het toonmoment en dit zowel op muzikaal vlak alsook op vlak van presentatie, samenhang en connectie met andere artistieke domeinen.
OLR3-E1: Een artistiek eindproduct afwerken in functie van een toonmoment.
OLR3-E1: Verantwoordelijkheid nemen over en vlot en accuraat leiding geven bij één of meerdere deelfacetten van het artistiek eindproduct.
OLR3-E1: In dialoog gaan en samenwerken met collega’s of externen in functie van een artistiek eindproduct.
ARTISTIEK WERK CREËREN 4
OLR3-E1: Toepassen van kwaliteitsverhogende factoren en zo een artistiek eindproduct op een hoger niveau afwerken gericht op een klasgroep in het secundair onderwijs.
OLR3-E1: Onderzoeken en actief beleven van diverse expressiemogelijkheden binnen de verschillende artistieke domeinen.
OLR3-E1: Toepassen van de bouwstenen van de verschillende artistieke domeinen in een creatieproces of artistiek eindproduct.
OLR3-E1: Vanuit raakvlakken en linken met de actualiteit of met artistieke domeinen een artistieke inputbron transfereren naar een ander artistiek domein.
OLR3-E1: Opstellen, onderzoeken en toepassen van stappenplannen om in de klaspraktijk leerlingen artistiek werk te laten creëren.
OLR3-E1: Begeleiden van artistieke processen op klasniveau waarbij leerlingen artistiek werk creëren.
OLR3-E1: Elementaire arrangementen maken voor schoolinstrumentarium geschikt voor de klaspraktijk in het secundair onderwijs.
OLR3-V2: Selecteren en kritisch onderzoeken van (internationaal) repertoire geschikt voor secundair onderwijs.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit olod wordt opgesplitst in 3 modules: individueel musiceren, groepsmusiceren en artistiek werk creëren.
INDIVIDUEEL MUSICEREN 4
- Contactonderwijs: 2 uur per week (Campus Goudstraat) waarvan 1 uur zang en 1 uur instrument, telkens in kleine groepen
- Aantal docenten: 2docenten (1 docent voor zang, 1 docent voor begeleidingspraktijk)
- Groepsgrootte: kleine groepjes (maximumgrootte: 3 studenten)
- Werkwijze: De studenten krijgen in groep een aantal basisprincipes aangeleerd via coöperatief onderwijs. Elke student dient daarna de aangeleerde principes in te oefenen, verder te ontwikkelen en zijn vorderingen te demonstreren aan de groep. De studenten moeten gericht feedback geven op de eindproducten, zowel aan zichzelf als aan de groep. De docent geeft aan elke student individuele sturing om de competenties van de student kwalitatiever te ontwikkelen.
- Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd, maar demonstreren hun competenties ook in de vormvan een praktijkexamen waar alle deelcompetenties samen worden geëvalueerd.
GROEPSMUSICEREN 4
- Contactonderwijs: 4uur per week (Campus Goudstraat)
- Aantal docenten: 1 docent÷Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
- Werkwijze: De studenten worden ondergedompeld in verschillende bezettingen (koor, instrumentaal ensemble, klasbezetting...) en creëren artistiek werk op eigen niveau. De studenten gaan zelf op zoek naar repertoire in functie van een opgegeven thema, kader ... en nemen het volledige repetitieproces en de totaliteit van de organisatie in handen. De docent gaat vooral coachend te werk.
- Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.
ARTISTIEK WERK CREËREN 4
- Contactonderwijs: 2uur per week (Campus Goudstraat)
- Aantal docenten: 1 docent
- Groepsgrootte: volledige groep (maximumgrootte: 20 studenten)
- Werkwijze: De studentenonderzoeken verschillende artistieke domeinen en leren de expressiemogelijkheden kennen. Ze ontwerpen stappenplannen om een artistiek proces te begeleiden.
- Evaluatie: De studenten worden permanent geëvalueerd.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 20,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.