Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Van Loocke Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Inhoud
Vakinhoudelijke expertise over de fysica inhouden natuurwetenschappen tweede graad, meer specifiek over:
Materie
o massadichtheid
o druk
Energie
o optica, licht en straling
o wet van behoud van energie, arbeid
o warmte en temperatuur, thermodynamica
o elektriciteit (spanning, stroomsterkte, weerstand, gesloten stroomkring, vermogen, huishoudelijke toepassingen en gevaren)
Mechanica
o Kracht als vector
o ERB, EVRB
Hierbij wordt de nadruk gelegd op:
• een grondige conceptuele vorming (leerlingendenkbeelden en internationale literatuur),
• het 4D referentiekader (kernideeën, STEMconcepten, denk- en werkwijzen),
• het mathematiseren van deze concepten en het oplossen van oefeningen,
• het historisch kader en het wereldbeeld waarbinnen deze vakinhouden zijn ontwikkeld.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.- onderwijsorganisatie dagonderwijs zie "onderwijsorganisatie lijst.'
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
- onderwijsorganisatie dagonderwijs zie "onderwijsorganisatie lijst"
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachinsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
- onderwijsorganisatie AL: zie "onderwijsorganisatie lijst"
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
Afwijking met dagonderwijs: De werkstukken kunnen samen met de dagstudenten ingericht worden. Of in overleg met de docent kunnen de werkstukken in eigen omgeving uitgevoerd worden. Deze werkstukken moeten vervolgens voorgelegd worden.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit vraaggestuurd contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.
Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan excursie(s) en werkstukken is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces. Actieve deelname is noodzakelijk aangezien deze sessies een deel van de evaluatie bevat.