Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Nederlands 4: Literatuur en drama24467/15168/2425/1/03
Studiegids

Nederlands 4: Literatuur en drama

24467/15168/2425/1/03
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 140,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Jossels Daan, Strobbe Ilse, Van Uytvanck An
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Doelstellingen

De student leest literaire werken uit verschillende periodes (OLR3-E1)
De student beschrijft de aan bod gekomen stijlrichtingen, auteurs en titels. (OLR3-E1)
De student illustreert de kenmerken van elke stijlrichting aan de hand van concrete voorbeelden. (OLR3-E1)
De student definieert de in de syllabus opgenomen literaire terminologie, situeert ze in de literatuurgeschiedenis en past ze toe bij ongeziene teksten. (OLR3-E2, OLR3-E1)
De student verwerkt de inhoud van een gelezen werk op een creatieve wijze. (OLR3-E1, OLR3-V5)
De student schrijft een waardeoordeel over een gelezen werk. (OLR3-E1, OLR3-E2)
De student brengt hedendaagse literatuur in verband met de historische voorgangers. (OLR3-V5)
De student decodeert de theatertaal. (OLR3-E1, OLR3-E2)
De student herkent aan de hand van concrete voorbeelden de stijlrichting. (OLR3-E1)
De student toont aan dat alle kunst (en niet enkel literatuur) een 'kind is van haar tijd', de student kan m.a.w. kunst en historische context linken. (OLR3-V5, OLR3-V2)
De student past de verhaalanalyse toe. (OLR3-E1, OLR3-E2)
De student formuleert een waardeoordeel op basis van een grondige argumentatie en kan deze toetsen aan recensies en commentaren van anderen. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V5)
De student beheerst de technieken om bezielend te spreken voor een groep. (OLR3-E1)
De student uit zich expressief in begrijpelijk, gepast en aantrekkelijk Standaardnederlands. (OLR3-E1)
De student reflecteert kritisch op het eigen taalgebruik en dat van anderen. (OLR3-E1)
De student past theatertaal- en technieken toe in een zelf te spelen voorstelling. (OLR3-E1)

Omschrijving Inhoud

De student leest literaire werken uit verschillende periodes (OLR3-E1)
De student beschrijft de aan bod gekomen stijlrichtingen, auteurs en titels. (OLR3-E1)
De student illustreert de kenmerken van elke stijlrichting aan de hand van concrete voorbeelden. (OLR3-E1)
De student definieert de in de syllabus opgenomen literaire terminologie, situeert ze in de literatuurgeschiedenis en past ze toe bij ongeziene teksten. (OLR3-E2, OLR3-E1)
De student verwerkt de inhoud van een gelezen werk op een creatieve wijze. (OLR3-E1, OLR3-V5)
De student schrijft een waardeoordeel over een gelezen werk. (OLR3-E1, OLR3-E2)
De student brengt hedendaagse literatuur in verband met de historische voorgangers. (OLR3-V5)
De student decodeert de theatertaal. (OLR3-E1, OLR3-E2)
De student herkent aan de hand van concrete voorbeelden de stijlrichting. (OLR3-E1)
De student toont aan dat alle kunst (en niet enkel literatuur) een 'kind is van haar tijd', de student kan m.a.w. kunst en historische context linken. (OLR3-V5, OLR3-V2)
De student past de verhaalanalyse toe. (OLR3-E1, OLR3-E2)
De student formuleert een waardeoordeel op basis van een grondige argumentatie en kan deze toetsen aan recensies en commentaren van anderen. (OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V5)
De student beheerst de technieken om bezielend te spreken voor een groep. (OLR3-E1)
De student uit zich expressief in begrijpelijk, gepast en aantrekkelijk Standaardnederlands. (OLR3-E1)
De student reflecteert kritisch op het eigen taalgebruik en dat van anderen. (OLR3-E1)
De student past theatertaal- en technieken toe in een zelf te spelen voorstelling. (OLR3-E1)

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Nederlands 4: Literatuur en dramaVerplicht
  • Auteur: Docenten NE
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges54,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd36,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Werkplekleren
Studiebezoek24,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie24,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling70,00Literatuurgeschiedenis + lectuuropdrachten
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk30,00Analyse literaire werken, theatertaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling70,00Literatuurgeschiedenis + lectuuropdrachten
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk30,00Analyse literaire werken, theatertaal

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.



 

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan extra-murosactiviteiten (theater, literair programma) is noodzakelijk aangezien deze sessies (een deel van de) evaluatie bevatten.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Elke afwezigheid moet gewettigd worden.