Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 152,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Petit Wim, Vanderstraeten Wouter, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- Beheersen van de vaktaal.
De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud).
De student kan:
• de kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor leerlingen in de A-finaliteit;
• elementen uit een studiebezoek in verband brengen met de syllabus en met de leefwereld van de leerlingen;
• binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een groeiproces in beeld brengen op vlak van maatschappelijk actuele thema’s;
• opdrachten selecteren en uitvoeren op basis van gedetailleerde criteria en op basis van feedback bij coachinggesprekken.
• handelen volgens vakattitudes om diepgang op vlak maatschappelijk actuele thema’s te realiseren;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.
Omschrijving Inhoud
Dit OLOD wordt op onderstaande manier ingedeeld. Verdere informatie over de vaardigheden en kennis in elk onderdeel vind je in de studiewijzer en de syllabus.
- Kennisbasis natuurwetenschappen
- Bewust in de ruimte: de maakbare wereld
- Bewust in de tijd: geschiedenis van de derde wereld
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 35,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 65,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 35,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 65,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.