Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Petit Wim, Vanderstraeten Wouter, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- Beheersen van de vaktaal.
De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud).
De student kan:
• de kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor leerlingen in de A-finaliteit;
• elementen uit een studiebezoek in verband brengen met de syllabus en met de leefwereld van de leerlingen;
• binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een groeiproces in beeld brengen op vlak van maatschappelijk actuele thema’s;
• opdrachten selecteren en uitvoeren op basis van gedetailleerde criteria en op basis van feedback bij coachinggesprekken.
• handelen volgens vakattitudes om diepgang op vlak maatschappelijk actuele thema’s te realiseren;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.
Omschrijving Inhoud
Examen
- Historisch bewustzijn ontwikkelen toegepast op de geschiedenis van de 20e eeuw.
- De kennisbasis maatschappelijke vorming met een kritische blik onderzoeken;
- De kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor leerlingen B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit;
- Binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak;
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen;
- Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen;
- Beheersen van de vaktaal;
- Vaardigheden taal en rekenen correct toepassen in oefeningen en in concrete contexten;
Werkstuk
- Financiële geletterdheid ontwikkelen via taken en opdrachten;
- Bronnenkritiek en onderzoeksvaardigheden ontwikkelen i.f.v. de gedetailleerde doelstellingen
- De verschillende onderdelen van financiële educatie zinvol en efficiënt op elkaar afstemmen en integreren;
- Kritisch de aangereikte informatie rond financiële integratie bekijken en dit zinvol integreren in de opdracht;
- Beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
- Vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken;
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 40,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.