Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project Algemene Vakken 3: Kritische blik op de moderne wereld24471/15168/2425/1/05
Studiegids

Project Algemene Vakken 3: Kritische blik op de moderne wereld

24471/15168/2425/1/05
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Project algemene vakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Petit Wim, Vanderstraeten Wouter, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- Beheersen van de vaktaal.

De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud).

De student kan:
• de kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor leerlingen in de A-finaliteit;
• elementen uit een studiebezoek in verband brengen met de syllabus en met de leefwereld van de leerlingen;
• binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een groeiproces in beeld brengen op vlak van maatschappelijk actuele thema’s;
• opdrachten selecteren en uitvoeren op basis van gedetailleerde criteria en op basis van feedback bij coachinggesprekken.
• handelen volgens vakattitudes om diepgang op vlak maatschappelijk actuele thema’s te realiseren;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.

Omschrijving Inhoud

Examen

  • Historisch bewustzijn ontwikkelen toegepast op de geschiedenis van de 20e eeuw.
  • De kennisbasis maatschappelijke vorming met een kritische blik onderzoeken;
  • De kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor leerlingen B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit;
  • Binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
  • De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak;
  • Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen;
  • Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen;
  • Beheersen van de vaktaal;
  • Vaardigheden taal en rekenen correct toepassen in oefeningen en in concrete contexten;

Werkstuk

  • Financiële geletterdheid ontwikkelen via taken en opdrachten;
  • Bronnenkritiek en onderzoeksvaardigheden ontwikkelen i.f.v. de gedetailleerde doelstellingen
  • De verschillende onderdelen van financiële educatie zinvol en efficiënt op elkaar afstemmen en integreren;
  • Kritisch de aangereikte informatie rond financiële integratie bekijken en dit zinvol integreren in de opdracht;
  • Beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
  • Vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken;

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Project algemene vakken 3: Kritische blik op de moderne wereldVerplicht
  • Auteur: Docenten PA
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges48,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie100,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk40,00
eerste examenperiode buiten examenroosterMondeling20,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling20,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk40,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk40,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.