Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Denaeyer Katrien, Francken Joris
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Inhoud
De student verwerft cultuurspecifieke competenties: hij/zij/hen leert om cultuur vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. De student doorloopt een begeleid onderzoeks- en ontwerpproces mbt beleving van cultuur: er wordt in groep een event ontwikkeld dat een afgebakende doelgroep moet prikkelen voor ‘cultural heritage’. De student kan
- Een probleemstelling en onderzoeksvragen ivm de beleving van ‘cultural heritage’ formuleren
- Kritisch bronnen selecteren en verwerken in functie van de onderzoeksvraag
- Via een begeleid onderzoek mbt sfeer en beleving van ‘cultural heritage’ tot genuanceerde en kritisch opgebouwde besluiten komen
- Materiaal, technieken en bouwstenen (= MTB) inzetten in een verbeeldingsproces met de bedoeling om een afgebakende doelgroep te prikkelen voor ‘cultural heritage’
- In dialoog met anderen over de onderzoeksresultaten rapporteren en over de onderzoeksstrategie reflecteren
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 30,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 70,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum
Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in eerste en tweede examenkans.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan het werkstuk gekoppeld aan dit opleidingsonderdeel is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.