Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Lanszweert Ilse, Ver Gucht Valerie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3-E1 en OLR3-E2)
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent ruimtemeetkunde.
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent combinatoriek.
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent complexe getallen.
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3-V2)
- De student gebruikt de internationale software GeoGebra bij het oplossen van oefeningen ruimtemeetkunde, combinatoriek en complexe getallen.
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3-V5)
- De student kan het ontstaan van de complexe getallen in een historische context plaatsen.
Omschrijving Inhoud
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3-E1 en OLR3-E2)
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent ruimtemeetkunde.
- Onderlinge ligging van rechten en vlakken
- Hoeken in de ruimte
- De verschillende ruimtelichamen
- Oppervlakte en inhoud van ruimtelichamen
- Vlakke doorsnede van ruimtelichamen, in het bijzonder veelvlakken
- Schaduwen
- Analytische meetkunde
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent combinatoriek.
- Telproblemen oplossen aan de hand van systematisch noteren, een boomdiagram, een wegendiagram, een roosterdiagram, een venndiagram, de productregel, de somregel of de verschilregel.
- Telproblemen oplossen aan de hand van formules voor een variatie, een combinatie, een herhalingsvariatie, een permutatie en een herhalingspermutatie.
- Kanstheorie: kansexperiment, gebeurtenissen, eindige discrete kansverdeling, uniforme discrete kansverdeling en de regel van Laplace, kansbomen.
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent complexe getallen.
- Definities en begrippen invoeren: complex getal, toegevoegde, modulus, argument, algebraïsche en goniometrische vorm van complexe getallen.
- Bewerkingen met complexe getallen invoeren; optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, machtsverheffen en n-de machtswortel trekken.
- Eigenschappen omtrent bewerkingen en toegevoegde bewijzen.
- Complexe tweedegraadsvergelijkingen en binomiaalvergelijkingen oplossen.
- Complexe getallen meetkundig voorstellen in het vlak van Gauss.
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3-V2)
- De student gebruikt de internationale software GeoGebra bij het oplossen van oefeningen ruimtemeetkunde, combinatoriek en complexe getallen.
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3-V5)
- De student kan het ontstaan van de complexe getallen in een historische context plaatsen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Als de student op één van de onderdelen (ruimtemeetkunde, combinatoriek en complexe getallen) minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.