Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Didactiek en praktijk 2 Haartooi24488/15168/2425/1/62
Studiegids

Didactiek en praktijk 2 Haartooi

24488/15168/2425/1/62
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • haartooi
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Totale studietijd: 229,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Balloey Charlotte, Verheeke Delphine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 + Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0111OLR1-V1 De student neemt didactische beslissingen die bijdragen aan een krachtige en stimulerende leeromgeving.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0112OLR1-V2 De student kiest doelgericht evaluatievormen en past ze waar nodig aan, eventueel in overleg met collega’s.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0113OLR1-V3 De student integreert ICT en media in de onderwijspraktijk in functie van de beginsituatie en de doelen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0114OLR1-V4 De student ontwerpt voorbeelden van binnenklasdifferentiatie voor de eigen lespraktijk.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0115OLR1-V5 De student hanteert in overleg met collega’s evaluatie- en observatievormen volgens de principes van ‘breed observeren’ om gegevens te verzamelen over leerprestaties, leervorderingen en attitudes van lerenden.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0116OLR1-V6 De student vertaalt kenmerken van effectief leren in concrete, didactische activiteiten.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0118OLR1-V8 De student ontwikkelt didactisch materiaal dat beantwoordt aan noden en behoeften in de onderwijspraktijk.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0202OLR2-E2 De student heeft inzicht in werkvormen en technieken om een kritische en zelfredzame houding bij jongeren te stimuleren. Leerdoel ElementairALG
OSO/0211OLR2-V1 De student herkent met hulp van anderen signalen die wijzen op problematieken die zich kunnen voordoen tijdens de adolescentieperiode. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0215OLR2-V5 De student stelt grenzen en handhaaft ze wanneer de positieve interactie en participatie in het gedrang komen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0305OLR3-V1 De student zet zijn vakdidactische kennis in om de leerinhouden gestructureerd te vertalen naar de lerenden.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0308OLR3-V4 De student houdt rekening met het taalbeheersingsniveau van de lerenden en geeft taalontwikkelend les.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0401OLR4-E1 De student doordenkt een functionele organisatie met specifieke aandacht voor lokaalschikking, timing en lesopbouw.Leerdoel ElementairALG
OSO/0405OLR4-V1 De student creëert een soepel en efficiënt les- en dagverloop vanuit het oogpunt van de leraar en de lerenden. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0506OLR5-V1 De student stuurt op basis van reflectie en feedback zijn eigen functioneren bij. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0601OLR6-E1 De student kent de basisprincipes van verbindend en waarderend communiceren.Leerdoel ElementairALG
OSO/0602bOLR6-E2 De student treedt ouders en verzorgers als gesprekspartner respectvol tegemoet.Leerdoel ElementairALG
OSO/0605OLR6-E5 De student gaat discreet om met gegevens over de lerenden en over de context van de lerenden.Leerdoel ElementairALG
OSO/0606OLR6-V1 De student informeert zich gericht over de lerenden en de context van de lerenden.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0607OLR6-V2 De student ontwikkelt strategieën om te communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0706bOLR7-E7 De student treedt elk lid van een schoolteam als gesprekspartner respectvol tegemoet.Leerdoel ElementairALG
OSO/1107OLR11-V1 De student zet zijn talenten in de les- en schoolpraktijk in. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Inhoud

In Didactiek en Praktijk 2 staat vakdidactiek staat centraal, met thematische focus op de bouwstenen van effectieve didactiek, binnenklasdifferentiatie en evaluatie.
Vakdidactiek wordt aangevuld en versterkt met inhoudelijke sessies vanuit algemene didactiek, ICT, taal en reliëf (levensbeschouwelijke competenties).

Daarnaast loopt de student stage in 2 stageperiodes met telkens 1 observatieweek en 2 weken blokstage. 

Voor alle studenten loopt deze stage in een secundaire school.

Enkel voor studenten BR of PK is er onderstaande uitzondering:

- de stage BR gaat door in een buitenschoolse context.
- de stage PK gaat door in een secundaire school, lagere school of buitenschoolse context.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges74,00 uren
Werkplekleren
Stage100,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie55,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 16 september kunnen studenten niet meer inschrijven voor Didactiek en praktijk 2.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Voor studenten die na een intakegesprek met de trajectcoach AL dit olod volgen via begeleid afstandsleren, worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor dit olod zijn vragenmomenten ingepland (zie planning studiewijzer). Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie100,00
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De opleiding verwacht dat de studenten zich ten volle inzetten om alle praktijkactiviteiten te volbrengen. Concreet betekent dit dat de student :

  • de algemene praktijkinformatie op Dinar en stagewebsite van de opleiding doorneemt;
  • de specifieke info van didactiek en praktijk 2 op Canvas doorneemt;
  • zich via de digitale leeromgeving informeert over de afspraken, de contactmomenten en de nodige documenten;
  • aanwezig is op alle praktijkactiviteiten;
  • ingeval van afwezigheid, de verantwoordelijke docent zo snel mogelijk verwittigt en de regeling volgt rond afwezigheden;
  • na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief neemt om de betrokken praktijkverantwoordelijken (in de opleiding) te contacteren om afspraken te maken i.v.m. het inhalen van de gemiste praktijkactiviteiten.
  • stageopdrachten volledig en tijdig indient.
  • zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedraagt als een toekomstig leraar.


De consequenties van dit bovenstaande houden in:

- De verschillende praktijkactiviteiten worden beschouwd als een evenwichtig, samenhangend en gradueel opgebouwd geheel.
- De student neemt deel aan alle activiteiten binnen dit opleidingsonderdeel. Indien dit niet het geval is, wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd.
- De student moet alle stagedagen en -uren realiseren om in aanmerking te kunnen komen voor evaluatie. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid kan een uitzondering gemaakt worden. 
- Er is geen tweede examenkans voorzien voor Didactiek en prakijk 2
- Het cijfer voor Didactiek en praktijk 2 wordt gevormd via een afweging en toetsing van de diverse vooropgestelde doelstellingen en niet louter op basis van een mathematische verrekening van de diverse evaluatieonderdelen.
- Tijdens het academiejaar krijgt de student feedback op de verschillende evaluatieonderdelen.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak/opdracht in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.


Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de ateliers is noodzakelijk. Elke gemiste praktijksessie moet ingehaald worden via een vervangtaak uiterlijk tegen de daaropvolgende praktijksessie. Indien niet het geval, dan kan de student de toegang tot de daaropvolgende sessie ontzegd worden.

Alle stage-uren dienen gepresteerd te worden om te kunnen slagen voor het olod. Gemiste stage-uren dienen ingehaald te worden. Er moet een minimaal aantal stage-uren gepresteerd worden. De beslissingsbevoegdheid hiervoor ligt bij de teamleider praktijk en het opleidingshoofd.