Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Keuzeoptie:
- bewegingsrecreatie met LO
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Desplentere Tim, Tombeux Nic
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Inhoud
Wildwater
Techniek:
• De student voert een appelsteek uit in keerwater. OLR3 E1
• De student traverseert door de hoofdstroom. OLR3 E1
• De student leest wildwater en heeft een basisnotie van de gevaren ervan. OLR3 E1
• De student beveiligt medestudenten aan de hand van een werptouw. OLR3 E1
• De student gebruikt de terminologie bij wildwatervaren en hanteert die bij een instructie. OLR3 E2
activiteiten:
• Artificieel: Arras
• Benedenloop Lesse Ardennen
Introductie voorklimmen techniek en materiaal
Biover+Buggenhout
• De student klimt voor op een artificiële structuur en aan een rotsmassief. OLR3 E1
• De student zekert een voorklimmer veilig met een halfautomaat en een niet-zelfblokkerend zekeringstoestel. OLR3 E1
• De student gebruikt een krachtendriehoek als opbouw van een rappelplaats. OLR3 E1
• De student voert een rappel aan vast touw kunnen uit aan de hand van een zelfblokkerend systeem met klemknoop. OLR3 E1
• De student hanteert de terminologie en het communicatieprotocol van de Franse klimschool. OLR3 V2
Via ferrata (backup Ardennen)
• De student hanteert de specifieke veiligheidsprotocollen bij via ferrata. OLR3 E1
• De student gebruikt het correcte via ferrata materiaal om de activiteit veilig uit te voeren en te begeleiden. OLR3-E1
• De student kent het onstaan en de evolutie van via ferrata OLR3-V2 V3
• De student begrijpt de terminologie gebruikt bij via ferrata en kan die hanteren bij een instructie. OLR3 E2
Mtbtocht
• De student kan een tocht in onbekend gebied op voorhand uittekenen door gebruik te maken van digitale en analoge hulpmiddelen. OLR3-E1
• De student kan procedures ontwikkelen om een vlot crisismanagement te realiseren. OLR3-V2
• De student kan probleemsituaties tijdens een outdooractiviteit op een vlotte manier opvangen a.h.v. een doordacht crisismanagement. OLR3-V2
• De student hanteert de correcte terminologie tijdens de instructies. OLR3-E2
• De student kan een tocht begeleiden met behulp van een outdoor GPS. OLR3-E1
• De student kent de invloed van de outdooractiviteit op het milieu en de omgeving en gaat hier op een bewuste manier mee om. OLR3-V5
Canyoningtechnieken
• De student bouwt een dubbeldebrayabel systeem op aan een relais met een verbonden ankerpunten. OLR3 E1
• De student bouwt een dubbeldebrayabel systeem op aan een relais met een niet verbonden ankerpunten. OLR3 E1
• De student stijgt op touw en schakelt over naar dalen gebruik makend van een basic of prussik en huit à l’Italienne. OLR3 E1
• De student daalt af met zelfblokkerend systeem gebruik makens van een afdaaltoestel en een machardknoop. OLR3 E1
• De student legt een looplijn zonder tussenpunten. OLR3 E1
• De student kan een deelnemer naar beneden zekeren met een halve mastworp op musketon aan de relais. OLR3 E1
• De student sleutelt tijdens het afdalen. OLR3 E1
• De student begrijpt en de kan de gangbare terminologie van de canyoningsport gebruiken. OLR3-E2
• De student kent de beknopte internationale historie en de recente evolutie van de canyoningsport. OLR3-V5
WAFA & evacuatietechnieken
• De student herkent de symptomen van onderkoelen en kan preventieve en curatieve maatregelen aanwenden. OLR3 E1
• De student wendt evacuatietechnieken aan op basis van beschikbaar materiaal. OLR3 E1
• De student weet wanneer en hoe hij professionele hulp kan inroepen. OLR3 E1
• De student kent de internationale communicatie voor luchtreddingen OLR3-V2
Wakeboard
• De student gebruikt het wakeboard, kneeboard en de waterskis correct. OLR3-E1
• De student voert een start uit met een wakeboard, kneeboard en waterskis aan de kabelbaan. OLR3-E1
• De student legt het wakeboardparcours veilig af, weet wat te doen bij een val en hoe een gevallen deelnemer te ontwijken. OLR3-E1
• De student weet wat te doen na een val. OLR3-E1
Promotiemateriaal ontwikkelen (Blended)
• De student maakt gebruik van sportcamera om beelden te capteren tijdens de lessen. OLR3-E1
• De student wendt digitale middelen aan om een aantrekkelijke promotievideo te produceren. OLR3-E1
Logboek
• De student kan een outdooractiviteit kritisch evalueren a.h.v. een logboek. OLR3-E1
• De student kan de gebruikte technieken met de juiste terminologie noteren in het logboek. OLR3-E2
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 80,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 80,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |